Kunnanhallitus, kokous 8.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 189 Talousarvio vuodelle 2023 ja taloussuunnitelma 2023-2025

PuuDno-2022-120

Valmistelija

  • Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi

Kuvaus

Kuntalain (410/2015, 110§) mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.

Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.

Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

Talousarviossa on esitetty kuntastrategiaan pohjautuvat tavoitteet, joita erityisesti painotetaan vuonna 2023 ja näille tavoitteille toimenpiteet. Toimenpiteille on esitetty vastuuviranhaltija, joka vastaa toteutumisesta. Mittarit on kuntastrategiassa määriteltyjä mittareita, joille on osoitettu tavoitetaso vuodelle 2023. Henkilöstö- ja omistajapolitiikasta on linjattu kuntastrategiassa, mutta niille ei ole esitetty erillisiä mittareita. Näiden toteutumista voidaan raportoida puolivuotisraportin ja tilinpäätöksen yhteydessä. 

Talousarvio on budjetoitu 82 568 euroa ylijäämäiseksi. Kunnan toimintakatteeksi on arvioitu noin -6 065 000 euroa. Toimintatuotoiksi on budjetoitu noin 2 247 000 euroa ja toimintamenoiksi noin 8 313 000 euroa. Talousarviovuosi 2023 eroaa vuodesta 2022 merkittävästi erityisesti hyvinvointialueuudistuksesta johtuen sekä siksi, että ruoka- ja puhtaanapitopalvelut tullaan ostamaan jatkossa Järvi-Saimaan Palvelut Oy:ltä. Muutoksia on kuvattu tarkemmin talousarviokirjassa. Tulopuoleen vaikuttaa erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden kiinteistöjen vuokratuottojen muutos, jonka vaikutus on positiivinen. 

Valtuusto vahvisti lokakuussa kunnan tuloveroprosentiksi 6,86 ja kiinteistöveroprosentit pidettiin vuoden 2022 mukaisina yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöveroa lukuunottamatta (0 %). Verokertymäksi on arvioitu talousarviossa 5 550 000 euroa ja arvio perustuu Kuntaliiton ennusteeseen. Arvio verotulokertymästä on ennustetta selvästi maltillisempi eli 383 000 euroa pessimistisempi johtuen talouden epävarmuuksista.

Valtionosuudet on budjetoitu syyskuun ennakollisia laskelmia hyödyntäen, mikä osoittaa kunnalle kokonaisuudessaan 1 238 000 euron tuottoa. Marraskuun päivityslaskelmassa valtionosuuksien ennakkolaskelma nousi tähän verrattuna noin 100 000 euroa.  

Kunnan vuosikatteen arvioidaan olevan noin 778 000 euroa. Poistojen arvoksi on ennakoitu noin 695 000 euroa. 

Kunnan lainoja on varauduttu lyhentämään lyhennysohjelman mukaisesti 50 000 eurolla, mikä merkitsee sitä, että viimeinen lainaerä menee maksuun keväällä 2023.  

Kunnan investointitaso tulee pysymään vuonna 2023 edelleen normaalia vuotta korkeammalla tasolla ja tämä johtuu palvelukeskuksen peruskorjauksesta, jonka kolmas vaihe alkaisi alkuvuonna 2023 ja investointiin on varattu 900 000 euroa. Kunnan nettoinvestoinnit tulisivat olemaan 1 480 400 euroa. Investointeihin suunnattua rahoitusta on varattu 99 600 euroa ja menot ovat 1 580 000 euroa.  

Kirkonkylän ja sataman kehittämistä edistetään yleissuunnitelman ohjaamana Veeran rannassa ja kantatie 62 ja Keskustien liittymässä. Satamarakenteisiin on varauduttu tekemään kuntokartoitus ja sataman yleisilmeen kehittämiseen on varauduttu satsaamalla istuimiin, opasteisiin ja pyöräparkkeihin. Latukoneen hankinta pyritään tekemään siten, että kone hankitaan käytettynä. Maanhankintaan on varattu 100 000 euron määräraha, mutta sitä ei ole erikseen kohdennettu tiettyyn hankintakohteeseen. Yritystilojen saneerausta koskeva määräraha on varattu esimerkiksi sellaiseen tilanteeseen, jossa liiketiloihin tehdään muutostöitä. Järvi-Saimaan Palvelut Oy:n apporttiluovutukseen on varattu 54 000 euroa.

Talousarvio vuodelle 2023 ja taloussuunnitelma vuosille 2023-2025 on liitteenä. Taloussuunnitelmavuosien valtionosuuksien ja verotulojen arviointiin kohdentuu merkittävää epävarmuutta. Suunnitelmavuosien tulotasoa on ennakoitu siten, että laskelmissa on sisällä vuoden 2022 ennakoitu sote-palveluiden lisälasku harmonisointeineen. Suunnitelmavuosien tulo- ja menokehitysnäkymän arviointia on syytä tehdä koko vuoden 2023 ajan.  

Hallintopalveluiden käyttötalouden perustelutekstit ovat oheismateriaalina. 

Hyvinvointilautakunta ja tekninen lautakunta ovat käsitelleet omalta osaltaan talousarviota. Lautakunnat eivät esittäneet talousarvioon muutoksia. Lautakuntakäsittelyjen jälkeen on talousarvioon tehty muutamia teknisluotoisia korjauksia sekä lisätty investointipuolelle osakkeiden merkintä kohtaan Järvi-Saimaan Palveluiden apporttiluovutuksen ja osakemerkinnän erä.  

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi

Kunnanhallitus päättää tehdä valtuustolle seuraavan päätösehdotuksen:

Valtuusto päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisesti talousarvion vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2023-2025.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti muutoksella, että investointipuolelle lisätään 10 000 euroa energiasäästöratkaisuihin kohdennettuna.