Kunnanhallitus, kokous 25.4.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 70 Kuntien kuuleminen ympäristöterveydenhuollon järjestämisestä vastuukuntamallina 1.1.2023 alkaen

PuuDno-2022-91

Valmistelija

  • Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi

Kuvaus

Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä Sosteri on järjestänyt terveysvalvonnan ja eläinlääkinnän eli ympäristöterveydenhuollon kokonaisuuden palvelut 15 vuoden ajan Savonlinnan kaupungin ja Enonkosken, Juvan, Puumalan, Rantasalmen sekä Sulkavan kunnan alueelle.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta huolimatta ympäristöterveydenhuollon tehtävät säilyvät kuntien järjestämisvastuulla, eikä kuntien organisointivaihtoehdoissa tapahdu muutoksia. Valvontayksiköt, jotka sijaitsevat sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän yhteydessä, on organisoitava uudelleen 1.1.2023 mennessä, elleivät alueen kunnat sovi tehtävien siirrosta hyvinvointialueen hoidettavaksi.

Kunnan tulee järjestää kansanterveyslain (66/1972) 1 §:n 2 momentissa luetelluissa laeissa tarkoitettujen yksilön ja hänen elinympäristönsä terveydensuojelua koskevien tehtävien (ympäristöterveydenhuolto) muodostama kokonaisuus kunnan itsensä toimesta tai kuntien välisenä yhteistoimintana.

Savonlinnan kaupungin osalta edellä mainittu tarkoittaa sitä, että 31.12.2022 saakka ympäristöterveydenhuollon järjestämisestä vastaa ja sen mukaisia tehtäviä hoitaa nykyiseen tapaan Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä Sosteri. Jäsenkunnat (Savonlinnan kaupunki, Enonkosken, Juvan, Puumalan, Rantasalmen ja Sulkavan kunnat) ovat neuvotelleet ympäristöterveydenhuollon järjestämisestä kuntalain (410/2015) 51 §:n tarkoittaman vastuukuntamallin pohjalta.  

Vastuukuntamallissa jäsenkunnat sopivat siitä, että kunta voi hoitaa tehtävää yhden tai useamman kunnan puolesta siten, että kunnilla on yhteinen toimielin, joka vastaa tehtävän hoitamisesta. Tehtävää hoitavaa kuntaa kutsutaan vastuukunnaksi. Edelleen kunnat voivat sopia, että muut kunnat valitsevat osan yhteisen toimielimen jäsenistä (kuntalaki 51 §).

Vastuukuntamallissa jäsenkuntien on laadittava kuntalain 52 §:n tarkoittama yhteistä toimielintä koskeva sopimus, jossa on sovittava 1) yhteisen toimielimen tehtävistä sekä tarvittaessa kuntalain 8 §:n tarkoittamasta järjestämisvastuun siirtymisestä, 2) yhteisen toimielimen kokoonpanosta ja muiden kuntien oikeudesta valita toimielinten jäseniä, 3) kustannusten perusteista ja jakautumisesta, 4) sopimuksen voimassaolosta ja irtisanomisesta. Sopimuksessa voidaan sopia myös siitä, ettei vastuukunnan kunnanhallituksella ole oikeutta ottaa yhteisen toimielimen päättämää asiaa käsiteltäväkseen.

Sopimuksen tarkoittama ympäristöterveydenhuolto muodostuu tehtävistä, jotka on määritelty seuraavassa lainsäädännössä:

-          Kansanterveyslaki 66/1972

-          Laki ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueesta 410/2009

-          Terveydensuojelulaki 763/1994

-          Elintarvikelaki 297/2021

-          Eläinlääkintähuoltolaki 765/2009, luonnos uudeksi eläinlääkintähuoltolaiksi

-          Tupakkalaki 549/2016

-          Lääkelaki 395/1987; 54 a Nikotiinivalmisteiden myynti (22/2006)

Yhteistoimintasopimuksessa sovittava hallinnon järjestäminen edellyttää vastuukunnan valtuuston hyväksymää hallintosääntöä, jossa määritellään yhteistä tehtävää hoitava viranomainen ja sen toiminta, toimivalta ja tehtävät. Hallintosäännön asianomaisia määräyksiä laadittaessa huomioidaan yhteistoimintasopimuksen määräykset.

Ennen yhteisen toimielimen toimintaa koskevan hallintosäännön hyväksymistä tulee kuulla muita sopimuskuntia. Sopimuskuntien tulee muuttaa hallintosääntöjään siten, että niissä annetaan sopimuksen mukaiset tehtävät valitulle vastuukunnalle ja niiltä osin noudatetaan vastuukunnan hallintosääntöä. 

Ympäristöterveydenhuollon järjestämisestä ja sen mukaisista tehtävistä vastaa yhteisenä toimielimenä vastuukunnan Savonlinnan kaupungin organisaatioon kuuluva yhteinen toimielin. Tämä yhteinen toimielin, alueellinen ympäristöterveydenhuoltojaosto, on organisatorisesti on Savonlinnan teknisen lautakunnan jaosto.

Edelleen järjestely edellyttää Savonlinnan kaupungin ja Sosterin välistä ympäristöterveydenhuollon tehtävään sitoutuneen toiminnan, varallisuuserien ja henkilöstön sopimusperusteista siirtämistä Sosterilta kaupungille sekä mm. terveysvalvonnan johtaja viran perustamista.

Savonlinnan kaupunginhallitus kuulee hallintolain 34 §:n mukaisesti kuntia sekä varaa kunnille mahdollisuuden lausua mielipiteensä ja kantansa

- Savonlinnan kaupungin yhteistä toimielintä koskevasta hallintosääntömääräysluonnoksesta sekä hallintosäännöstä soveltuvin osin

- yhteistoimintasopimusluonnoksesta

Yhteistoimintasopimusluonnos on liitteenä 1 ja hallintosääntölisäys liitteenä 2. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi

Kunnanhallitus päättää, ettei Puumalan kunnalla ole huomautettavaa hallintosääntömääräysluonnokseen eikä yhteistoimintasopimusluonnokseen. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Savonlinnan kaupunki, Itä-Savon sairaanhoitopiiri 

Muutoksenhaku

Valmistelua tai täytäntöönpanoa koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §.