Kunnanhallitus, kokous 25.4.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 63 Palvelukeskuksen peruskorjauksen toinen vaihe

PuuDno-2021-112

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kimmo Hagman, tekninen johtaja, kimmo.hagman@puumala.fi

Kuvaus

Puumalan palvelukeskuksen peruskorjaus on tarkoitus tehdä kolmessa vaiheessa vuosina 2021-2023. Ensimmäinen peruskorjausalue, Tupasvilla, valmistui helmikuussa 2022. Tupasvillan rakentamisen aikaan on jatkettu palvelukeskuksen muiden siipien suunnittelua vuoropuhelussa käyttäjien kanssa. Suunnittelutarkennukset valmistuivat maaliskuun 2022 alussa. Vuonna 2022 peruskorjaustoimet kohdistuvat Rantakoti-siipeen.

Urakat kilpailutetaan kansallisilla hankintasivuilla Hilmassa maalis-huhtikuun aikana ja urakoista päätetään kunnanhallituksen kokouksessa 25.4.2022, mikäli tarjouksia on saatu ja mikäli saadut tarjoukset ovat kustannuksiltaan hyväksyttävissä kuluvan vuoden talousarvio huomioiden. Peruskorjausurakka on tarkoitus aloittaa kesäkuun 2022 alussa ja urakka-aikaa on vuoden 2022 loppuun saakka.

Remontissa rantakodin ilmanvaihtotekniikka uusitaan ja tiloihin lisätään Tupasvilla-siiven tapaan huonekohtainen sisäilman viilennysmahdollisuus. Eri siipiä palvelevasta pääilmanvaihtokoneesta pyydetään erillistarjous. Myös sähkötekniikka uusitaan kokonaisuudessaan paloilmoitinlaitteita lukuun ottamatta, koska ne uusittiin sprinklauksen rakentamisen yhteydessä vuonna 2013. Rakennustekniset työt keskittyvät pienehköihin sisäseinämuutoksiin asiakashuoneissa, oviaukkojen suurentamisiin, ergonomian parantamistoimiin wc-tiloissa, sekä pintarakenteiden uusimisiin ja korjaamisiin. Asiakkaiden wc-tiloja suurennetaan yhdistämällä kaksi pientä huonekohtaista wc:tä kahden huoneen yhteiseksi, suuremmaksi wc-tilaksi Poukama-osaston mallin mukaan.  

Hankkeen toisesta vaiheesta, Rantakodin peruskorjauksesta, on laadittu kustannusarvio tavoitehintalaskelman muodossa. Kokonaiskustannuksiksi, joihin sisältyvät rakennuttajan kustannukset ja hankevaraukset, on tavoitehintalaskelmassa saatu 791 000 euroa, alv 0%.  

Peruskorjauksen ARK- eli pääpiirustukset ovat liitteinä. Toisen vaiheen kustannusarvio/tavoitehintalaskelma on oheismateriaalina. Suunnitelmia esitellään laajemmin kokouksessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi

Kunnanhallitus hyväksyy Puumalan palvelukeskuksen peruskorjauksen pääpiirustukset ja kustannusarvion toisen vaiheen eli Rantakodin osalta.  

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kuvaus

Vuonna 2022 Puumalan palvelukeskuksen peruskorjaustoimet on tarkoitus kohdistaa Rantakoti-siipeen.

Valtuusto päätti kokouksessaan 13.12.2022 kaikkiaan 900 000 euron investointimäärärahasta Rantakotiin ja pääaulaan. Käyttäjien kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen on päädytty siihen, että pääaulaan suunniteltujen kotihoidon tilojen rakentaminen on järkevää jättää kolmanteen eli viimeiseen vaiheeseen vuodelle 2023.  

Kunnanhallitus hyväksyi hankealueen pääpiirustukset ja kustannusarvion kokouksessaan 28.3.2022. Urakkatarjouspyynnöt liitteineen olivat nähtävillä julkisten hankintojen ilmoitussivuilla Hilmassa 10.3.-8.4.2022. Määräaikaan 8.4.2022 mennessä saatiin tarjouksia rakennusurakkaan viisi, sähköurakkaan kolme ja lviaj-urakkaan kaksi.

Saapuneet tarjoukset avattiin 11.4.2022 klo 10.00-10.30. Avauspöytäkirja/tarjousten vertailutaulukko on liitteenä. Kaikki tarjouksen jättäneet urakoitsijat täyttivät urakkaohjelmassa vaaditut soveltuvuusvaatimukset. 

Rakennusurakasta edullisimman tarjouksen jätti Saimaan Seudun Erikoisrakentajat Oy 382 600 €, alv 0 %.

Sähköurakasta edullisimman tarjouksen jätti VVS-Sähkö Oy 106 566 €, alv 0 %.

Lviaj-urakasta edullisimman tarjouksen jätti Espit Oy 149 850 €, alv 0 %.

Edullisimmat tarjoukset jättäneiden kanssa käytiin selonottoneuvottelut 13.4.2022. Urakoitsijoiden tarjoukset eivät muuttuneet neuvotteluissa esille tulleiden asioiden takia.

Selonottoneuvotteluissa käytiin läpi myös mahdollisuutta uusia palvelukeskuksen eri siipiä palveleva ilmanvaihtokone. Tarjouksissa oli pyydetty erillishintaa kyseisen koneen hankinnasta ja siihen liittyvistä töistä. Koko hankkeesta edullisimmat tarjoukset jättäneiden tarjoukset iv-koneurakasta olivat myös muita tarjouksia edullisemmat, ja iv-koneen uusimisen yhteishinnaksi muodostuu 133 863 euroa, alv 0 %. Siten perusurakoiden ja iv-koneen uusimisen yhteishinnaksi muodostuu 772 879 euroa, alv 0%. Hankkeen kustannusseurantataulukossa on lisäksi omat kuluvaraukset rakennuttamiselle (25 000 €), sprinklauksen muutostöille (20 000 €) suunnittelukuluille (16 795,89 €), sekä kunkin urakkalajin lisä- ja muutostöille 10 % urakkasummista (63 901,60 €).

Urakka on tarkoitus aloittaa 6.6.2022 ja valmistua 31.12.2022. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi

Kunnanhallitus päättää hyväksyä Puumalan palvelukeskuksen urakoitsijoiksi:

  1. rakennusurakka: Saimaan Seudun Erikoisrakentajat Oy, 382 600 €, alv 0 %
  2. sähköurakka: VVS-Sähkö Oy, 106 566 €, alv 0 %  
  3. lviaj-urakka Espit Oy, 149 850 €, alv 0 %
     

Lisäksi kunnanhallitus päättää hyväksyä iv-koneen uusimisen annettujen erillishintojen mukaisesti:

  1. rakennusurakka: Saimaan Seudun Erikoisrakentajat Oy, 17 000 €, alv 0 %
  2. sähköurakka: VVS-Sähkö Oy, 12 440 €, alv 0 %
  3. lviaj-urakka: Espit Oy, 104 423 €, alv 0 %.

 

Jäsen Laura Pitkonen poistui kokouksesta esteellisenä tämän pykälän käsittelyn ajaksi. Esteellisyysperuste: Intressijäävi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tarjouksen jättäneet, Granlund Mikkeli Oy/Atte Santapukki, teknisten palvelujen toimiala

Muutoksenhaku

Kyseessä on muutoksenhaku hankintaa koskevaan päätökseen tai hankintaoikaisun johdosta muutettuun hankintapäätökseen, EU-kynnysarvon tai kansallisen kynnysarvon ylittävät hankinnat

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

1    OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusoikeus

Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).    

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Puumalan kunnanhallitus.
Postiosoite: Keskustie 14, 52200 Puumala
Sähköpostiosoite: kirjaamo@puumala.fi
Puhelinnumero: 015 888 9500
Kirjaamon aukioloaika: ma – pe 9.00 – 15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:
–    hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
–    miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
–    millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Puumala kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: Keskustie 14, 52200 Puumala
Sähköpostiosoite: kirjaamo@puumala.fi
Puhelinnumero: 015 888 9500
Kunnan kirjaamon aukioloaika: ma – pe 9.00 – 15.00

2    VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusoikeus

Tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai se, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen hankintalain 78 §:n 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että asianosainen on saanut hankintapäätöksen tiedoksi ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireille tulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Osoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 3314
Puhelinnumero: 029 564 3300

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:
–    päätös, johon haetaan muutosta
–    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
–    perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:
–    päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
–    todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
–    asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen: Puumalan kunta
Postiosoite: Keskustie 14, 52200 Puumala
Sähköpostiosoite: kirjaamo@puumala.fi
Hankintayksikön kirjaamon aukioloaika: ma – pe 9.00 – 15.00

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus voi periä valituksen käsittelystä oikeudenkäyntimaksun. Maksusta säädetään laissa tuomioistuinmaksulaki 11.12.2015 / 1455.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Puumalan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: Keskustie 14, 52200 Puumala
Sähköpostiosoite: kirjaamo@puumala.fi
Puhelinnumero: 015 888 9500
Kunnan kirjaamon aukioloaika: ma – pe 9.00 – 15.00