Kuvaus
Taipalsaari, Lappeenranta ja Etelä-Karjalan liitto ovat lähestyneet mm. Puumalan kuntaa Kutilan kanavan kuntarahoitukseen liittyen. Kutilan kanava avaa sisävesiliikennereitin eteläisellä Saimaalla Pien- ja Suur-Saimaan välille. On arvioitu, että kanavassa tehtäisiin noin 5000 sulutusta vuoteen, mikä vastaisi Vääksyn sisävesiliikennekanavan liikennemäärää. Kanavahanke ja kanavalle rakennettavat vedenpumppaamot parantavat Pien-Saimaan vedenlaatua, jonka tila on ollut pitkään heikkenevä. Pumppaamoiden avulla Suur-Saimaan vettä siirtyy Pien-Saimaalle. Kanava mahdollistaisi lähivesiristeilyt sekä hyödyttäisi retki- ja huviveneitä sekä matkailupalveluja.
Puumalan kunnan näkökulmasta keskeinen hyöty olisi se, että venematka Lappeenrannasta Puumalaan lykenisi noin 10 kilometrillä. Tämän voi odottaa lisäävän veneliikennettä ja risteilytuotteiden kehittymistä Puumalassa.
Kutilan kanava-hankkeen kokonaiskustannusarvio on n. 15,5 miljoonaa euroa jakautuen siten, että
- Kanava, kanavan ylittävä silta ja pumppaamo 11 me
- Kopinsalmen pumppaamo ja Käkeläntaipaleen virtausaukko 3,15 me
- Suunnittelu 1,35 me
Taipalsaaren kunta ja Lappeenranta ovat tehneet valtuustotasoiset päätökset hankkeeseen lähtemisestä siten, että kumpikin rahoittaa hanketta 2,5 miljoonalla eurolla. Ely-keskus rahoittaa teknistä suunnittelua tiesuunnitelman ja pumppaamoiden osalta. Etelä-Karjalan liitto, Taipalsaari ja Lappeenranta on esittänyt liikenne- ja viestintäministeriölle, työ- ja elinkeinoministeriölle, ympäristöministeriölle sekä maa- ja metsätalousministeriölle hankkeen rahoitukseen lähtemistä, jota on avattu tarkemmin liitteessä. Rahoitusesitys lähikunnille on 50 000 e per kunta.
Kutilan kanava ei ole liikennehankkeena arvioituna yhteiskuntataloudellisesti kannattava eikä taloudellisten vaikutusten selvityksen päivittämiseen voida soveltaa liikenneinvestoinnin kannattavuuslaskelman periaatteita. Hankkeen kannattavuutta ei voida näin ollen arvioida hyöty-kustannussuhteella.
Kutilan kanavan ja sen avaaman uuden vesireitin potentiaalisiksi hyödyiksi on tunnistettu:
- Eteläisen Saimaan matkailullisen saavutettavuuden sekä luonto-, liikunta- ja hyvinvointimatkailun kehittämisedellytysten parantaminen
- Kanava lyhentää matkaa Lappeenrannasta Suur-Saimaalle noin 40 %.
- Kanava avaa uuden Lappeenranta-Taipalsaari-Kutila -rengasreitin, jonka läheisyyteen sijoittuu useita nykyisiä ja potentiaalisia retkisatama- ja geopark-kohteita. Tämä luo edellytykset uusille risteily- ja matkailupalveluille.
- Matkailu- ja veneilypalvelukohteen kehittäminen Pien-Saimaalla (joko Lappeenranta, Taipalsaari tai Kutila, jossa toteutuneena kotimaisena vertailukohtana voi olla Murolen kanava).
- Kutilan kanava osana Pien-Saimaan veden laadun parantamista: välilliset hyödyt (vesistöjen ja ranta-alueiden arvonnousu) Taipalsaarella ja Lappeenrannassa
- Rahoitus ehdollisena eli mikäli kanava-hankkeen muu rahoitus toteutuu
Kuntaan saapunut esitys on liitteenä. Hankkeen vaikutuksista tehty raportti on oheismateriaalina.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi
Kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle, että valtuusto tekee periaatepäätöksen Kutilan kanava-hankkeeseen osallistumisesta sillä edellytyksellä, että ministeriöiden rahoitus toteutuu. Valtuusto päättää osoittaa hankkeeseen kahden vuoden aikana 25 000 euroa per vuosi eli yhteensä 50 000 euroa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.