Kuvaus
Kunnallisen nuorisotyön verkostona ja osaamiskeskuksena toimii tällä hetkellä Kanuuna-niminen verkosto (www.nuorisokanuuna.fi). Kanuunan taustalla on nuorisotoimien johtajien perustama verkosto vuodelta 2006. Alussa kehittämisverkostoon kuuluivat kymmenen suurimman kaupungin nuorisotoimenjohtajat, jotka olivat tavanneet ja pitäneet jo aiemmin yhteyttä epävirallisesti. Verkosto kasvatti jäsenmääräänsä melko nopeasti ja vakiintui vuosiksi yli 40 000 asukkaan kuntien (yhteensä 28) kaupunkimaisen nuorisotyön kehittämisverkostoksi. Verkostoa hallinnoitiin Lahden kaupungista opetus- ja kulttuuriministeriön (okm) pienehköillä erityisavustuksilla. Verkoston toiminta oli aktiivista alusta lähtien. Kanuunan eri temaattisiin kehittämisverkostoihin osallistui vuosien ajan muutamia satoja kunnallisen nuorisotyön ammattilaisia ohjaajista johtajiin.
Kehittämistoiminnan laajentaminen myös pienemmille paikkakunnille mahdollistui keväällä 2018, kun Kanuuna valittiin yhdeksi opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamista valtakunnallisista nuorisoalan osaamiskeskuksista. Tässä yhteydessä Kanuunan rahoitus ensin viisinkertaistui ja myöhemmin kahdeksankertaistui. Osaamiskeskuksena Kanuuna on tarjonnut palvelujaan, kuten koulutuksia, seminaareja ja vertaisverkostoja, kaikkien suomalaisten kuntien nuorisotyöntekijöille ja kehittänyt yhdessä kunnallisen nuorisotyön kentän kanssa arviointimallia, jossa kerätään laadullista ja määrällistä tietoa nuorilta, nuorisotyöntekijöiltä ja kuntalaisilta. Lahden kaupunki on hallinnoinut osaamiskeskustoimintaa.
Toisella osaamiskeskuskaudella 1.3.2020–31.3.2024 okm edellytti nuorisoalan osaamiskeskuksilta järjestäytymistä osin hyvin laajoiksikin yhteenliittymiksi. Lahden kaupungille tilanne on ollut hallinnollisesti ja toiminnallisesti hankala ja kaukana kaupungin perustehtävästä. Lahti, joka on yksi kohderyhmän yli 300 kunnasta ja hyödynsaajasta, vastaa Kanuuna-verkoston osuuden lisäksi muille osaamiskeskustoimijoille delegoidusta rahasta ja toiminnasta. Osaamiskeskusrahoitus on nuorisoalalla tiukimmin ohjattua valtionavustusta. Kaikilta osin kuntien kehittämistarpeet ja osaamiskeskusohjaus eivät kohtaa nopeasti muuttuvassa maailmassa toisiaan. Kunnat maksavat nuorisotyöstään noin 85–90 % lopun rahoituksen ollessa valtionosuuksia ja erilaisia hankerahoituksia. Nykymuodossa osaamiskeskukset lopettavat toimintansa vuoden 2024 maaliskuussa.
Kanuuna-verkoston kuntien nuorisotyöstä vastaavat ovat perustaneet joulukuussa 2023 yhdistyksen Kanuuna-verkoston vakiintuneen ja hyväksi havaitun toiminnan ylläpitämiseksi ja edistämiseksi. Perustajajäseniä Kunnallisen nuorisotyön yhdistyksessä ovat Espoo, Oulu, Lappeenranta ja Jyväskylä. Toiminta vertautuisi nuorisoyhdistyksiä tukevan Allianssi ry:n toimintaan. Kunnallisen nuorisotyön yhdistys perii kohtuullisen jäsenmaksun siihen liittyviltä kunnilta. Jäsenmaksu määritellään kertomalla kunnan alle 29-vuotiaiden lukumäärä kertoimella, joka on tällä hetkellä 0,10 euroa/nuori. Puumalan kunnan osalta tämä tarkoittaa noin 30 € jäsenmaksua vuodessa. Jäsenmaksusta päättää yhdistyksen hallitus. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää kunnallisen nuorisotyön asemaa ja siitä käytävää keskustelua yhteiskunnassa sekä kehittää kunnallista nuorisotyötä ja sen osaamista yhdessä jäsenkuntiensa kanssa. Yhdistys edustaa jäseniään kansallisesti ja kansainvälisesti sekä toimii jäsentensä kehittämiskumppanina. Kunnallisen nuorisotyön yhdistys tekee yhteistyötä muiden alan keskeisten järjestöjen kanssa. Yhdistys on merkittävä tuki ja verkostoitumiskanava kuntien nuoristyölle, joten olisi olennaista, että myös Puumalan kunta olisi jäsenenä Kunnallisen nuoristyön yhdistyksessä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Anna-Mari Summanen, hyvinvointi- ja kulttuurijohtaja, anna-mari.summanen@puumala.fi
Hyvinvointilautakunta päättää, että Puumalan kunta liittyy 1.7.2024 alkaen jäseneksi valtakunnallisen Kunnallisen nuorisotyön yhdistykseen ja kunnan nuorisopalvelut hoitaa tätä jäsenyyttä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.