Kunnanhallitus, kokous 9.11.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 196 Puumalan kunnan lausunto Essoten talousarvioon vuodelle 2022

PuuDno-2020-251

Valmistelija

  • Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi

Kuvaus

Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä pyytää perussopimuksen 17 §:n mukaisesti jäsenkunnilta lausuntoa vuoden 2022 talousarvioesitykseen. Lausunnot pyydetään toimittamaan tiistaihin 2.11.2021 mennessä.

Kuntalain 110 § mukaan taloussuunnitelma laaditaan kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kuntayhtymän toiminnan ja talouden tavoitteet. Essote-kuntayhtymä loppuu sote-uudistuksen myötä 31.12.2022, joten talousarvioesitys ei sisällä suunnitelmavuosia. Alueen sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastustoimen palveluiden tuottamisvastuu siirtyy vuoden 2023 alusta lukien Etelä-Savon hyvinvointialueelle.

 

Essoten talousarvioesitys kunnille

Kuntalain mukaan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Essoten talousarvioesityksen mukaan kuntayhtymän toimintatuotot ovat 429 miljoonaa e, josta kuntalaskutuksen osuus on 87 %. Toimintatuottojen kasvu on vuoteen 2021 verrattuna Essoten talousarviossa n. 2,4 miljoonaa, mikä on pääosin kuntalaskutuksen kasvusta johtuvaa. Sen sijaan tuet ja avustuksen sekä muut toimintatuotot ovat 11 miljoonaa vuoden 2021 talousarviota alemmalla tasolla. Tähän vaikuttaa asiakasmaksujen vähenemä lakimuutoksen johdosta sekä hanketuottojen muutokset. Toimintamenot ovat 418 miljoonaa euroa. Se on noin 1,7 miljoonaa enemmän kuin vuoden 2021 budjetissa ja 25 miljoonaa enemmän kuin vuoden 2020 tilinpäätöksessä, mikä on 6,4 %:n kasvu. Menokasvun syitä ovat varautuminen palkankorotuksiin työehtosopimuskierroksen seurauksena, yleinen kustannustason nousu ja lainsäädäntömuutoksista johtuva kustannusten nousu. Kasvupainetta rajoittaa puolestaan Essoten kehitysohjelman toimenpiteet. Koronan osalta Essoten talousarvio on laadittu olettamalla, että valtion korvaukset kattavat pääosan koronasta aiheutuvista menosta.   

Toimintakatteeksi muodostuu siten 11,4 miljoonaa euroa. Rahoitustuottojen ja -kulujen nettosumma on 290 000 euroa ja vuosikatteeksi muodostuu 11,1 miljoonaa euroa. Poistoihin on varattu 11,09 miljoonaa euroa. Tilikauden ylijäämäksi muodostuu 19 000 euroa. Essoten tuloslaskelmassa edellä esitetyissä luvuissa ei ole huomioitu palkkaharmonisoinnin kustannusta.

Essote investoi vuonna 2022 noin 33 miljoonalla eurolla. Aster-hankkeen kaaduttua investointikokonaisuuteen tulee merkittävä 10 miljoonan euron muutos, mikä ei näy vielä talousarvioesityksessä. Isoin yksittäinen investointi on Mielen- ja kuntoutuksen talon rakentamisen loppuvaihe ja Essote arvioi, että urakka pysyy sille varatussa budjetissa. Lainamäärä on rahoituslaskelman mukaan loppuvuonna 2022 noin 143,5 miljoonaa euroa. Lyhytaikaiset rahoitus huomioiden kokonaislainamäärä on 170 miljoonaa euroa.

Sote-uudistuksen voimaanpanolain §33 mukaisesti sote-kuntayhtymien jäsenkuntien on katettava kuntayhtymän taseeseen mahdollisesti kertynyt alijäämä kuntalain (410/2015) säännösten mukaisesti ennen kuntayhtymän siirtämistä hyvinvointialueelle. Essoten vuoden 2020 tilinpäätöksessä oli kumulatiivista alijäämää noin 3,8 miljoonaa euroa, joka on kertynyt vuonna 2019 erikoissairaanhoidosta. Tämä pitää kattaa ennen hyvinvointialueelle siirtymistä.

Talousarviovuosi 2022 on Essote-kuntayhtymän kuudes toimintavuosi ja samalla viimeinen. Talousarviokehyksen lähtökohtana neuvottelukunnassa 8.6.2021 sekä 21.9.2021 on ollut esitys 373 miljoonan euron kuntaosuudesta. Myös Puumalassa, kuten muissakin jäsenkunnissa, talousarvioraami valmisteltiin kesäkuussa tähän kehykseen pohjautuen. Tiedossa on toki ollut, että palkkaharmonisointiprosessi on ollut vireillä ja Essote hakee ratkaisua työntekijäjärjestöjen kanssa. Neuvottelut ovat kesken eikä lopputulos ole siten selvillä. 

Lausunnolle tullut Essoten talousarvioesitys on oheismateriaalina. Esitys lähtee siitä, että kuntalaskutuksen loppusumma on koko kuntayhtymän osalta 373 miljoonaa euroa. Puumalan kunnan osuus olisi tästä 10 860 736 euroa.

 

Palkkaharmonisointi ja vaikutus kuntalaskutukseen

Tämän lisäksi vuodelle 2022 on kohdennettu Essoten talousarvioesityksessä 13,1 miljoonaa euroa palkkaharmonisoinnista aiheutuvia kustannuksia. Osa palkkaharmonisoinnin kustannuksesta on jyvitetty vuodelle 2021 ja tämän kokonaissumma on 3,9 miljoonaa euroa. Palkkaharmonissointiin on siten kokonaisuudessaan varattu vuoden 2021 loppuvuodelle ja vuodelle 2022 yht. 17 miljoonaa euroa. Puumalan kunnan osuus tästä harmonisointivarauksesta olisi vuonna 2021 yht. 113 768 euroa ja vuonna 2022 yht. 382 145 euroa. Harmonisointiin on varattu Essoten budjetissa Puumalan osalta siis yhteensä yli 495 000 euroa.

Puumalan kunnan kuntalaskutus olisi Essoten talousarvioesityksen mukaan vuonna 2022 siten yhteensä 11 242 881 euroa, kun palkkaharmonisoinnin osuus otetaan huomioon. Koko kuntayhtymän kuntalaskutuksen loppusumma olisi palkkaharmonisoinnin kanssa 386 miljoonaa euroa.

 

Kustannuskehitys

Essoten kuntalaskutus Puumalalta kasvoi vuodesta 2019 vuoteen 2020 noin 8 % ja vuodesta 2020 vuoteen 2021 (tilinpäätösennuste, ilman harmonisointierää) noin 9,3 %. Vuoden 2019 tilinpäätöksessä kuntalaskutus oli noin 9,35 miljoonaa euroa ja vuoden 2020 tilinpäätöksessä noin 10,1 miljoonaa euroa. Tilinpäätösennuste vuodelle 2021 on ilman harmonisointia 11 miljoonaa euroa (sisältäen elokuun 2020 lisämäärärahan) ja harmonisoinnin kanssa 11,1 miljoonaa euroa.

Kunnan tulopohja ei ole kasvanut samassa suhteessa sote-kustannusten nousun kanssa ja vuoden 2022 osalta haasteellista on se, että valtionosuudet laskevat merkittävästi etenkin verotuloihin perustuvan valtionosuuksien tasauksen leikkaantuessa yli puolet edellisvuodesta. Yhteisöveron jako-osuuden määräaikaisen korotuksen (”koronatuki”) poisto alentaa verotuloennustetta. Kunnan talousarvioon on sisällytetty Essoten tavoin mm. korotukset palkkoihin (kevään neuvottelukierros) ja muiden kustannusten yleiskorotuksiin. Kunnan toimialat ovat valmistelleet vuodelle 2022 tiukan budjetin ja liikkumavaraa sote-kustannuksissa ei ole ylöspäin. Päinvastoin, myös vuoden 2021 määrärahataso on liian kova. Vuodelle 2021 sote-kustannuksiin on kunnan omassa budjetissa varattu 11,2 miljoonaa euroa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi

Puumalan kunnanhallitus päättää antaa seuraavan lausunnon:

Essoten esittämä kustannustaso palkkaharmonisoinnilla (Puumalan osalta 11,24 milj.) on liian kova ottaen huomioon kuntien tulo- ja menokehityksen. Essoten talousarvioehdotus ylittää kuntayhtymän kuntien taloudellisen kantokyvyn. Puumalan tilanne on hieman muita kuntia helpompi, mutta palkkaharmonisoinnin kanssa kustannustaso veisi tuloslaskelman alijäämäiseksi myös siinä tapauksessa, että toimialat ovat noudattaneet tiukkaa budjettikuria.

Puumalan kunta on valmis hyväksymään kustannustason, jota on käytetty talousarvioraamin pohjana. Kuntayhtymätasolla laskutus olisi 373 miljoonaa euroa ja kunnan osuus tästä 10 860 736 euroa.

Kunta ei hyväksy täysimääräisesti esitettyä palkkaharmonisointivarausta vuodelle 2022 eli 13,1 miljoonaa euroa ja kunnan osalta 382 145 euroa. Mikäli neuvottelutulos saavutetaan ja harmonisoinnin kustannus realisoituu, on merkittävä osa kustannuksesta katettava perusbudjetin sisältä eli 373 miljoonan euron kuntalaskutukseen pohjautuen. 

Vuoden 2022 talousarviolla on merkittävä vaikutus myös kuntien tuloihin hyvinvointialueiden aloitettua vuonna 2023. Hyvinvointialueiden rahoitus määräytyy vuoden 2021 tilinpäätöksien ja vuoden 2022 talousarvioiden pohjalta. Samoin kuntaan jäävät valtionosuudet määrittyvät sen mukaan, kuinka paljon sote-kustannuksia hyvinvointialueille siirtyy. Mitä suurempi sote- ja pelastuspalveluiden kustannus on vuosina 2021 ja 2022 sitä pienempi on kuntiin jäävä rahoitus uudistuksen jälkeen. Olennaista myös on, että Essoten budjetti pitää vuonna 2022. Sote-kustannusten merkittävä kasvu tarkoittaa valtionosuusleikkauksia Essoten jäsenkuntien rahoitukseen vuodesta 2023 lukien. Essoten tulee huomioida jäsenkuntiensa toimintaedellytykset vuoden 2023 jälkeisessä tilanteessa.     

Palkkaharmonisointi on toteutettu Suomessa 9 alueella ja toteuttamatta 14 alueella. Puumalan kunta vaatii, että Essoten ja Essoten alueen kuntien on syytä tehdä muiden vastaavassa tilanteessa olevien sote-alueiden kanssa aktiivista edunvalvontaa ministeriöiden suuntaan, jotta palkkaharmonisointiin löydetään kuntien kantokyvyn näkökulmasta kestävä ratkaisu. Palkkaharmonisointiratkaisut ovat vaarantamassa lukuisten kuntien kantokyvyn Suomessa.  

Puumalan kunta kiinnittää huomiota myös ostopalveluiden kustannusten kasvuun eritoten Kuopion yliopistolliselta sairaalalta. Kustannukset ovat kasvaneet, vaikka suoritemäärät ovat laskeneet. Puumalan kunta edellyttää, että menotason hillitsemiseksi tulee KYS:n kanssa löytää neuvottelutulos, joka tekee vuoden 2022 laskutuksesta ennustettavamman. Essoten elokuun lopun talousseurannassa kauttalaskutuksen menokasvu oli ensimmäiseltä 8 kuukaudelta 3,2 miljoonaa, mikä vastaa 18 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä

Muutoksenhaku

Valmistelua tai täytäntöönpanoa koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §.