Kuvaus
Mikkelin seudulle on laadittu ensimmäinen kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma. Hanke toteutettiin yhteistyössä Mikkelin seudun kuntien, Pohjois-Savon ELY-keskuksen ja Etelä-Savon maakuntaliiton kanssa. Terveyden edistämisen ja ilmastonmuutoksen hillinnän kannalta suomalaiset liikkuvat liian vähän lihasvoimalla ja vastaavasti liian paljon moottoroituja liikennevälineitä käyttäen. Mikkelin seudulle on laadittu ensimmäinen kävelyn ja pyöräilyn kehittämistä linjaava poikkihallinnollinen ohjelma. Mikkelin seutuun kuuluvat Mikkelin kaupungin lisäksi Hirvensalmen, Juvan, Kangasniemen, Mäntyharjun, Pertunmaan ja Puumalan kunnat. Suunnittelualue käsittää kuntien keskustaajamien lisäksi Mikkelin alakeskukset (Anttola, Haukivuori, Otava, Ristiina, Suomenniemi ja Rantakylä). Työ toteutettiin vuorovaikutteisesti viranhaltijoiden, asukkaiden ja luottamushenkilöiden kanssa.
Ohjelman laadinnassa hyödynnettiin asukkaiden ja alueella liikkuvien näkemyksiä. Asukaskyselyyn vastasi seudulta 695 henkilöä tavoittaen etenkin 25–64-vuotiaita. Kysely tuotti lähes 1 900 karttamerkintää liikenneympäristön koetusta nykytilasta ja kehittämistarpeista. Vastaajat ilmoittavat pyöräilevänsä ja kävelevänsä nykyisin pääasiassa vapaa-ajalla ulkoilu- ja hyvinvointisyistä. Nykyisten kävely- ja pyöräreittien laadun ja hoidon parantaminen ja uusien reittien toteuttaminen koetaan tärkeiksi kehittämiskohteiksi. Pyöräilyn turvattomuus nousee erityisenä huolen aiheena esiin.
Edistämisohjelman painopisteiksi valittiin asennemuutoksen tukeminen, kävelyn ja pyöräilyn ympärivuotisuus, turvalliset, esteettömät ja loogiset reitit eri käyttäjäryhmät huomioiden ja kestävän matkailun edistäminen. Tavoitealueita tukevana ylätason tavoitteena on asukkaiden hyvinvointi ja liikkuminen. Ohjelmaan kirjattiin 21 toimenpidekokonaisuutta, joista kukin muodostuu kokonaisuutta jäsentävistä alatoimenpiteistä. Toimenpidekokonaisuuksista viisi on määritetty ns. ensivaiheen kärkitoimenpiteiksi, joiden valmistelu ja toteutus aloitetaan vuosina 2024–2026.
Puumalan kunnan osalta kärkihankkeiksi on kyselyjen ja toimenpidetyöpajojen pohjalta valikoituneet seuraavat hankkeet:
- Kotiniementie: Uusi yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, jonka pituus n. 200 metriä (kunta)
- Satamatie: Uusi levennetty jalkakäytävä (kunta)
- Vanha Puumalantie (15139): Nykyisen yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän uudelleenpäällystys/-kunnostus – (ELY)
- Kantatie 62: Kantatietä myötäilevä käveltävä ja pyöräiltävä reitti välillä kirkonkylä – Pistohiekka (ELY)
Kuntien liikenneturvallisuustyöryhmät ja Mikkelin kävelyn ja pyöräilyn edistämisryhmä toteuttavat kuntatasolla toimia edistämistyön vuosikellon mukaisesti. Edistämisohjelman toteutusta ohjaa seudun liikennejärjestelmätyöryhmä, joka koordinoi ja seuraa seudullista kestävän liikkumisen edistämistyötä.
Edistämisohjelma on tavoitteena hyväksyä poliittisesti kussakin seudun kunnassa kevään 2024 aikana.
Puumalan kunnasta markkinointipäällikkö Tuula vainikka ja tekninen johtaja Kimmo Hagman ovat osallistuneet ohjausryhmän työskentelyyn.
Hyvinvointilautakunta on käsitellyt ohjelmaa kokouksessaan 5.2.2024 ja esittää kunnanhallitukselle sen hyväksymistä.
Ohjelma on liitteenä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi
Kunnanhallitus päättää hyväksyä Mikkelin seudun kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman.
Lisäksi kunnanhallitus toteaa, että Kotiniemeä ja Satamatietä koskevien toimenpiteiden määrärahat ovat jo Puumalan kunnan vuoden 2024 talousarvion investointisuunnitelmassa ja hankkeet ovat etenemässä toteutukseen.
Kunnanhallitus toteaa, että ELY-keskuksen on viipymättä toteutettava Vanhan Puumalantien (15139) yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän uudelleenpäällystys/-kunnostus sen huonokuntoisuuden vuoksi. Lisäksi kunnanhallitus toteaa, että Kantatietä 62 myötäilevän käveltävän ja pyöräiltävän reitin turvallisuutta tulee parantaa esimerkiksi pientareita leventämällä, opastusta lisäämällä ja näkyvyyttä parantamalla sellaisissa kohdin, jossa mutkat ja korkeuserot haastavat näkyvyyttä. ELY-keskuksen hoitovastuulle kuuluva ja kantatien 62 vieressä kulkeva pyörätie tulee päällystää uudelleen sen huonokuntoisuuden vuoksi välillä Kt62 ja Oikotien risteys - Kt62 ja Keskustien risteys.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.