Kunnanhallitus, kokous 14.10.2024

§ 136 Lausunto Etelä-Savon hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutasopäätösluonnoksesta

PuuDno-2024-4

• Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi

Etelä-Savon hyvinvointialueen turvallisuuslautakunta pyytää kunnilta lausuntoa palvelutasopäätöksestä.

Pelastustoimen järjestämisestä säädetyn lain (613/2021) 3 §:n mukaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutason tulee vastata kansallisia, alueellisia ja paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia ja muita uhkia. Palvelutasoa määriteltäessä on otettava huomioon myös toiminta valmiuslain (1552/2011) 3 §:ssä tarkoitetuissa poikkeusoloissa ja niihin varautuminen.

Pelastustoimen palvelut on suunniteltava ja toteutettava siten, että ne voidaan hoitaa mahdollisimman tehokkaalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla ja että onnettomuus- ja vaaratilanteissa tarvittavat toimenpiteet voidaan suorittaa viivytyksettä ja tehokkaasti.

Edelleen pelastustoimen järjestämisestä säädetyn lain 6 §:n mukaisesti aluevaltuusto päättää pelastustoimen palvelutasosta. Palvelutasopäätöstä tehtäessä on otettava huomioon kansallisesti merkittävät riskit, selvitettävä alueella esiintyvät uhkat ja arvioitava niistä aiheutuvat riskit sekä määriteltävä toiminnan tavoitteet, käytettävät voimavarat, tuotettavat palvelut ja niiden taso. Palvelutasopäätöstä tehtäessä on otettava huomioon myös pelastustoimen järjestämisestä säädetyn lain 8 §:ssä tarkoitetut valtioneuvoston vahvistamat valtakunnalliset strategiset tavoitteet. Päätökseen tulee myös sisältyä suunnitelma palvelutason kehittämisestä. Päätöksen tulee olla voimassa määräajan.

Hyvinvointialueen on tehtävä uusi palvelutasopäätös, jos uhkat, riskit tai valtioneuvoston vahvistamat strategiset tavoitteet muuttuvat oleellisesti.

Hyvinvointialueen on pyydettävä palvelutasopäätöksestä ennen sen hyväksymistä aluehallintoviraston lausunto. Aluevaltuuston hyväksymä palvelutasopäätös on toimitettava aluehallintovirastolle. Nyt voimassa oleva palvelutasopäätös on hyväksytty aluevaltuustossa 06.11.2023/Pykälä 83.

Etelä-Savon hyvinvointialueen hallintosäännön 12 §:n mukaan turvallisuuslautakunta tekee esityksen pelastustoimen palvelutasopäätöksestä.

Etelä-Savon hyvinvointialueen aluevaltuusto on päättänyt 17.06.2024/Pykälä 29 Etelä-Savon hyvinvointialueen talouden tasapainottamisesta vuosien 2025-2026 aikana ja samalla kohdentanut sopeutustavoitteen toimialoille. Pelastus- ja turvallisuuspalveluista säästetään maksimissaan miljoonaa euroa vuosien 2025 ja 2026 aikana.

Pelastustoimen palvelutasopäätöksen valmistelussa on huomioitu aluevaltuuston asettama sopeuttamistavoite, jonka toteutuminen edellyttää onnettomuuksien ennaltaehkäisy palvelusta 2 htv:n ja pelastustoiminnan 11 htv:n vähentämistä. Palvelutasopäätösluonnos sisältää nämä muutokset.

Pelastustoimen palvelutasopäätösluonnoksesta voidaan pyytää pelastustoimen järjestämislain 6.3 §:n mukaisesti aluehallintoviraston lausunto.

Palvelutasopäätös on tehty aluehallintovirastojen laatimalle pohjalle ja siinä on aikaisempaan poiketen salassa pidettäviä kohtia (Julkisuuslaki 621/1999, 24. pykälän 1. momentin kohta 8). Pelastustoimen palvelutasopäätös on tehty siten, että hyvinvointialue pystyy vastaamaan sille lailla säädettyjen tehtävien hoitamisesta, hyvinvointialueen asukkaan laissa säädettyjen oikeuksien toteutumisesta ja palvelukokonaisuuksien yhteensovittamisesta. Hyvinvointialue vastaa myös järjestettävien palvelujen ja muiden toimenpiteiden yhdenvertaisesta saatavuudesta, tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä, tuottamistavan valinnasta, tuottamisen ohjauksesta ja valvonnasta ja viranomaiselle kuuluvan toimivallan käyttämisestä.

Etelä-Savon hyvinvointialueen turvallisuuslautakunta on päättänyt pyytää Itä-Suomen aluehallintovirastolta lausuntoa pelastustoimen palvelutasopäätösluonnoksesta ennen sen hyväksymistä.

Turvallisuuslautakunta on päättänyt pyytää myös alueen kunnilta ja hyvinvointialueen henkilöstöltä näkemyksiä palvelutasopäätösluonnokseen 31.10.2024 mennessä. Saatujen lausuntojen pohjalta turvallisuuslautakunta tekee lopullisen esityksen hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutasosta. Pelastustoimen järjestämisestä säädetyn lain 6 §:n mukaisesti aluevaltuusto päättää pelastustoimen palvelutasosta.

Liitteenä on kunnan lausuntoluonnos. Lausunnon valmisteluun vaikuttaa hyvinvointialueen valtuuston pelastustoimeen 7.10.2024 tekemät säästöpäätökset. Kunnan lausunto viimeistellään hyvinvointialueen valtuuston pöytäkirjan julkaisun jälkeen. Pöytäkirjaa ei ole julkaistu vielä kunnanhallituksen esityslistan julkaisuajankohtana. Tämän vuoksi päätösehdotuksena on, että lausunto esitellään kokouksessa.

• Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi

Kunnanhallitus päättää antaa pelastustoimen palvelutasopäätöksestä lausunnon, joka esitellään kokouksessa.

Kunnanjohtajan muutettu päätösehdotus:

Kunnanhallitus päättää antaa liitteenä olevan lausunnon pelastustoimen palvelutasopäätösluonnokseen.