Kuvaus
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi varhaiskasvatuslain muuttamisesta (HE 148/2021 vp) on hyväksytty eduskunnassa 8.12.2021. Eduskunnan vastauksen (EV 195/2021 vp) mukaisesti muutetaan varhaiskasvatuslain (540/2018) 3 §:n 1 momentin 2 kohta, 23 §, 35 §:n 2 momentti, 38 §:n 2 momentti ja 62 §, sekä lisätään lakiin uusi 3 a luku. Varhaiskasvatuslakiin ehdotetut muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.8.2022 alkaen.
Eduskunta on hyväksynyt myös seuraavat lausumat sivistysvaliokunnan mietinnön (SiVM 14/2021 vp) pohjalta:
- Eduskunta edellyttää, että lapsen tuen toteutumista ja resursointia varhaiskasvatuksessa seurataan ja sen pohjalta lapsen tukea koskevan sääntelyn muutostarpeista tehdään selvitys sivistysvaliokunnalle vuoden 2024 loppuun mennessä ja lapsen tuen säännösten kehittämistä jatketaan selvityksen esiintuomien muutostarpeiden pohjalta selkeyttäen mm. tuen portaiden määrittelyä ja kriteereitä sekä inkluusion tarkempaa määrittelyä ja toteuttamista.
- Eduskunta edellyttää, että hallitus toteuttaa koko oppimisen tuen järjestelmän kokonaisuudistuksen koko koulutuspolulla varhaiskasvatuksesta korkea-asteelle, jotta jokainen oppimisvaikeuksia kokeva ja tukea opinnoissaan tarvitseva saa tarvitsemansa tuen jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Varhaiskasvatuslaissa säädetään uudessa 3 a luvussa lapsen oikeudesta varhaiskasvatuksessa annettavaan tukeen. Varhaiskasvatukseen osallistuvan lapsen on saatava hänen yksilöllisen kehityksensä, oppimisensa ja hyvinvointinsa edellyttämää tukea osana varhaiskasvatuksen perustoimintaa. Tuki muodostuu kolmelle eri tasolle (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) ja on näin rakenteellisesti lähempänä perusopetuslaissa määriteltyä tukea.
Lapselle annettaviin tukipalveluihin kuuluu lain mukaan oikeus saada varhaiskasvatuksen erityisopettajan antamaa konsultaatiota ja opetusta sekä varhaiskasvatukseen osallistumisen edellyttämiä tulkitsemis- ja avustamispalveluja ja apuvälineitä.
Kunnan, kuntayhtymän ja yksityisen palveluntuottajan on huolehdittava, että varhaiskasvatuksessa on riittävä määrä eri kelpoisuusvaatimukset täyttävää henkilöstöä, jotta varhaiskasvatukselle säädetyt tavoitteet voidaan saavuttaa ja jotta myös vammaisten ja muiden lasten tuen tarpeisiin vastataan. Kunnan käytettävissä on oltava varhaiskasvatuksessa esiintyvää tarvetta vastaavasti varhaiskasvatuksen erityisopettajan palveluja.
Varhaiskasvatuslain mukaisesti 15 a §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetusta tuesta on tehtävä hallintopäätös viipymättä. Päätöksessä on mainittava 15 b §:n mukaiset tuen muodot, varhaiskasvatuksen järjestämispaikka ja 15 c §:n mukaiset tukipalvelut. Hallintopäätöksen tekee varhaiskasvatuksen järjestämisvastuussa oleva kunta. Jos kyseessä on yksityisen palveluntuottajan tuottama varhaiskasvatus, päätöksen tekee palveluntuottajan esityksestä varhaiskasvatuksen toimipaikan sijaintikunta.
Puumalan kunnassa varhaiskasvatuksen vastuuhenkilönä toimii päiväkodin johtaja. On luontevaa ja myös kunnan perusopetuksen käytänteiden kanssa yhdenmukaista, että toimialan vastuuhenkilöllä on oikeus hallintopäätösten tekemiseen. Näin ollen varhaiskasvatuslain mukaiset lapsen tukipäätökset tulisivat päiväkodin johtajalle.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Anna-Mari Summanen, hyvinvointi- ja kulttuurijohtaja, anna-mari.summanen@puumala.fi
Hyvinvointilautakunta päättää, että Puumalan kunnan osalta päiväkodinjohtaja on viranhaltija, joka tekee hallinnolliset päätökset lapsen tehostetusta sekä erityisestä tuesta varhaiskasvatuksessa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.