Tekninen lautakunta, kokous 23.5.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 38 Metsästysvuokrasopimus / Hamulan hirviseurue ry

PuuDno-2017-260

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kimmo Hagman, tekninen johtaja, kimmo.hagman@puumala.fi

Kuvaus

Puumalan kunta on vuokrannut eri puolella kuntaa sijaitsevia maa-alueitaan hirvieläinten ja suurpetojen metsästystä varten. Kunnan suurimmat maa-aluekokonaisuudet sijaitsevat Pirttiniemen ja Ryhälän kylissä, Puumalan pohjoisosissa. Nämä alueet, reilut 500 hehtaaria, ovat olleet vuokrattuina Hamulan hirviseurue ry:lle vuosikymmenten ajan. Alueelle myöhemmin perustettu Torikansalon Erä ry lähestyi kuntaa vuonna 2017 ja toivoi saavansa vuokrata ko. maa-aluetta syksystä 2018 alkaen. Tekninen johtaja teki päätöksen vuokrata maa-alueet entiseen malliin Hamulan hirviseurue ry:lle. Päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen ja kunnan sekä hallinto-oikeuden käsittelyjen jälkeen maat pysyivät vuokrattuina Hamulan hirviseurueelle 1.9.2018-31.8.2023.

Vuokra-ajan lähestyessä loppuaan on syytä tehdä uusi sopimus syksystä 2023 alkaen. Torikansalon Erä ry on jälleen esittänyt kiinnostuksensa kunnan alueiden vuokraamisesta metsästyskäyttöönsä. Kunta on neuvotellut asiasta Torikansalon Erä ry:n edustajien kanssa lokakuussa 2022 ja Hamulan hirviseurue ry:n edustajien kanssa tammikuussa 2023.

Neuvottelujen jälkeen Puumalan kunnan tekninen johtaja käytti Puumalan kunnan hallintosäännön 17 pykälän mukaisesta erityistä ratkaisuvaltaa ja teki 26.1.2023 neuvotteluiden pohjalta päätöksen vuokrata alueet jatkossakin Hamulan hirviseurue ry:lle, päätös liitteenä.

Päätöksestä tehtiin oikaisuvaatimusajan kuluessa viisi oikaisuvaatimusta. Näissä pyydetään ottamaan asia teknisen lautakunnan käsittelyyn ja oikaisemaan teknisen johtajan päätöstä siten, että kunnan maat ainakin osittain vuokrattaisiin Torikansalon Erä ry:lle. Oikaisuvaatimukset oheismateriaalina.

...

Ensimmäisessä oikaisuvaatimuksessa pyydetään ”kunnioittavasti uudelleen käsittelemään, ja oikaisemaan Puumalan kunnan maiden vuokraamisesta hirvenmetsästykseen tehdyt päätökset kunnan poihjoisosissa. Ja vuokraamaan osan maista Torikonsalon Erälle”

Vaatimuksen esittäjä kuvaa suunnitelmaa yhdistää Hamulan hirviseurue ja Torikansalon Erä uuteen yhteiseen seuraan ja tämän idean kariutumista, koska yhdistäminen näin ei ole Hamulan hirviseurueelle käynyt. Edelleen oikaisuvaatimuksessa todetaan, että ”Torikansalon Erä on paikallinen hirviseurue, jossa metsästää ja vaikuttaa paikallisia Puumalalaisia ihmisiä. Vastaavasti Hamulan hirviseurueessa on jäseniä ympäri suomea, ja tietääkseni yksi henkilö joka on kirjoilla Puumalassa. ”

Vastaus: Hamulan hirviseurue on vastineessaan antanut oman, pitkälti vastakkaisen selvityksen yhteistyön halustaan ja sen kariutumisesta. Vaikka kunta ei ole ollut osapuoli alueen hirviseurueita jakavissa tai yhdistävissä asioissa, on se toivonut mm. teknisen johtajan päätöksessä, että ”yhteistyö kyseisten hirviseurueiden jäsenten kesken mahdollistuisi saman seuran ja saman metsästyksenjohdon alaisuudessa.” Tällä ei ole tarkoitettu sitä, että seuran tulisi olla nimeltään Hamulan hirviseurue.

Hamulan hirviseurueen mukaan ”väite, että Torikonsalon erä olisi jotenkin enemmän paikallinen ja koostuu pelkästään paikallisista ei pidä paikkaansa. Samanlaisia meidän oman, Puumalan kunnan jäseniä ovat myös Hamulan hirviseurueen jäsenet ja maanomistajat, ei seurojen välillä tässä suhteessa ole mitään eroa.” Kunta ei, ole seurannut sitä, kuinka monta kuntalaista, entistä kuntalaista, mökkiläistä tai ulkopaikkakuntalaista on missäkin vaiheessa ollut minkäkin hirviseurueen jäsen. Hamulan vastauksessa oikaisuvaatimuksiin on kerrottu heidän jäsentilanteensa.

Oikaisuvaatimuksessa todetaan myös, että ”Hamulan hirviseurue on kiistänyt maiden irtisanomiset ja sen perusteella vaatinut kaikkia alueen Puumalan kunnan maita itselleen metsästykseen, vaikka osa selkeästi rajoittuu Torikonsalon erän vuokraamiin maihin.”

Vastaus: Kunnan maat rajoittuvat selkeästi myös Hamulan hirviseurueen vuokraamiin maihin.

Oikaisuvaatimuksessa väitetään myös, että ”teknisen johtajan päätöksen perusteluissa on selkeitä virheitä mm. irtisanomisien määräajoissa.”

Vastaus: Oikaisuvaatimuksesta ei aukea mitä tällä tarkoitetaan, päätöksessä ei oteta kantaa irtisanomisten määräaikoihin.  

 ….

Toisessa oikaisuvaatimuksessa vaaditaan ”oikaisemaan ja uudelleen käsittelemään teknisen johtajan tekemän viranhaltijapäätöksen metsästysvuokra sopimuksesta.”

Oikaisuvaatimuksen esittäjä käy läpi myös ulkopaikkakuntalaisasiaa.

Vaatimuksessa esitetään: ”Maa-alueen jakaminen ei todellakaan olisi mikään ongelma. Kunnan maat eivät ole yhdessä kasassa vaan käsittävät useita palstoja. Aina seurojen välillä on raja, jota kunnioitetaan. Ei aiheuta turvallisuus riskejä.”

Vastaus: Ulkopaikkakuntalaisasiaan on yllä vastattu.

Kuten teknisen johtajan päätöksessä todetaan, ”alueen jakaminen kahden eri hirviseurueen metsästykselle voi olla jo turvallisuussyistäkin varsin haasteellista.” Päivitettyjä vuokra-aluekarttoja tutkimalla esittelijän näkemys tästä vahvistuu. Alueelle on muodostumassa kapeita pohjois-etelä -suuntaisia suikaleita, jotka on vuokrattu eri hirviseurueille. Kahden eri seurueen toiminta tällaisessa ympäristössä on vähintään haastavaa.   

Kolmannessa oikaisuvaatimuksessa käydään läpi alueen metsästyshistoriaa myös pienriistan osalta. Samoin kerrotaan seurojen yhdistymisyrityksestä uuteen seuraan ja todetaan Hamulan hirviseurueen olleen asiaan kielteisellä kannalla.

Vastaus: Teknisen johtajan päätös koskee metsästyksenvuokrasopimusta koskien hirvieläimiä ja suurpetoja. Päätöksessä ei oteta kantaa pienriistan metsästykseen.

Seurojen yhdistymisen kariutumisen syyt on esitetty hirviseurueiden puolilta toisestaan poiketen. Hamulan hirviseuran näkemys asiaan löytyy heidän vastineistaan.  

Neljännessä oikaisuvaatimuksessa pyydetään ”oikaisua ylläolevaan päätökseen siten, että kunta vuokraisi osan ko. maa-alueiden hirvieläinten metsästysoikeuksista metsästysseurallemme alla olevin perusteluin.” Vuokrattavaksi pyydettävien alueiden kartta löytyy oheismateriaalina.

Oikaisuvaatimuksen esittäjä kirjoittaa, että ”tähän tilanteeseen on ajauduttu, koska Hamulan hirviseurue ei ole halunnut kunnioittaa millään tavalla ko. alueen yksityisten maanomistajien mielipiteitä metsästystoiminnassaan.” 

Edelleen oikaisuvaatimuksessa kerrotaan: ”Lisäksi tekninen johtaja tehdessään tästä samasta asiasta päätöstään viisi vuotta sitten, lupasi, että jos me seurana saamme metsästyksessä vaaditun 1000 ha yhtenäisen alueen kasaan yhdessä kunnan maiden kanssa, niin kunta on valmis vuokraamaan hirvieläinten metsästysoikeudet meille ainakin osalta näistä alueista.”

Oikaisuvaatimuksen liitteessä kerrotaan maanvuokrasopimusten siirrosta Hamulan hirviseurueelta Torikansalon Erälle ja samalla väitetään että ”tekninen johtaja on ottanut kantaa myös vuokrasopimuksien irtisanomisiin, milloin irtisanomisaika alkaa, millainen on sopimusten irtisanomisaika ja milloin uusi sopimus voi astua voimaan”

Oikaisuvaatimuksessa käydään läpi myös alueen jakamisesta syntyvää turvallisuushaastetta ja nostaa esiin metsästysseurojen tasavertaisuuden.

Vastaus: Karttaliitteessä esitetyt alueet on tällä hetkellä vuokrattu Hamulan hirviseurueelle ja ne eivät pääosin ole jäämässä pois hirvenmetsästyksestä, vaikka niitä vuokrattaisiin jatkossakin Hamulan hirviseurueelle.

Kunta ei ole osallinen yksityisten maanomistajien ja hirviseurueiden välisissä sopimuksissa tai niiden irtisanomisissa.

Tekninen johtaja ei ole luvannut, eikä ole voinut luvata viisi vuotta aiemmin kunnan alueiden vuokraamisesta tai vuokraamatta jättämisestä kenellekään. Kunnan puolelta on ollut pohjalla syvä toive yhteisymmärryksen löytämiseksi hirviseurueiden kesken.

Tekninen johtaja ei ole ottanut kantaa yllä kerrotulla tavalla vuokrasopimuksien irtisanomisiin tai muuhun vastaavaan, vaan kuten päätöksessä lukee: ”tekninen johtaja on ollut yhteydessä Metsästäjäliiton lakipalveluun ja saanut periaatteellista kannanottoa sopimusjuridiikkaan, mm. siihen miten vuokrasopimukset irtisanotaan, milloin irtisanomisaika alkaa, millainen on sopimusten irtisanomisaika ja milloin uusi sopimus voi astua voimaan.” Tekninen johtaja on kysynyt siis juridista kantaa kyseisiltä tahoilta, eikä itse ottanut kantaa muuten kuin toteamalla, että ”asian valmistelun aikana on kuitenkin kuntaan saatu käsitys, että maanomistajien ja Hamulan hirviseurueen välisten kaikkien sopimusten irtisanomisajat eivät ole vielä tammikuun 2023 loppupuolella kuluneet umpeen. Tämä ilmenee myös hirviseurueiden esittämistä, toisistaan poikkeavista vuokrasopimuskartoista.”

Turvallisuusnäkökohtiin on vastattu aiemmin.

Viidennessä oikaisuvaatimuksessa pyydetään oikaisua Puumalan kunnan maiden vuokraamisesta hirvenmetsästykseen kunnan pohjoisosissa ja vuokraamaan osa alueista Torikansalon Erälle. Perusteluna on yhteisön sopu ja jatkumo.

Vastaus: Yksi oikaisuvaatimuksessa esitetty kiinteistö (623-401-5-44) ei ole kunnan omistuksessa. Kunnan alueista kyseinen alue rajoittuu selvimmin Torikansalon Erän esittämiin vuokra-alueisiinsa.  

...

Kunnan tiedossa on ollut maanomistajien ja Hamulan hirviseurueen välisten maanvuokrasopimusten irtisanomisia, jotka on toimitettu Hamulan hirviseurueelle tammikuussa 2023.Tasapuolisen kohtelun näkökulmasta kunnan aluiden jako kahden hirviseurueen kesken on perusteltua, siten mahdollisemman moni pääsee metsästyksen pariin. 

Hallintolain 34 § mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun. Oikaisuvaatimukset lähetettiin henkilötiedot niistä poistaen Hamulan hirviseurue ry:lle ja pyydettiin antamaan selityksensä oikaisuvaatimuksiin. Määräaikaan mennessä saatiin vastaus, joka sisälsi asiaan vastineita kymmeneltä taholta. Kyseiset mielipiteet/selitykset oheismateriaalina.

Hamulan hirviseurueen vastineessa oikaisuvaatimuksiin käydään läpi hirviseurueiden välisiä uusi ja vanhoja kipupisteitä, mm. yhdistymishankkeiden kariutumisen syitä. Hamulan hirviseurue kuvailee laajasti metsästysalueen jakamisesta aiheutuvaa haittaa metsästysturvallisuudelle. Hamulan hirviseurue vastaa oikaisuvaatimuksissa myös esiin nostettuihin näkökulmiin seurojen paikallisuudesta kertomalla jäsenjakaumansa ja vastaa laajasti muihinkin oikaisuvaatimuksissa esitettyisiin väitteisiin. Esille tuodaan myös hirvenmetsästyksen jatkuvuus yleisemmin sekä seuran nuorisonäkökulma. Lopuksi Hamulan hirviseurue kertoo vilpittömästi toivovansa ja tekemänsä parhaansa, että vastakkainasettelu ja tilanteen kärjistäminen loppuu.

Teknisen johtajan päätöksestä puuttuu vuokrasopimuksen kesto ja se tulee mainita päätöksessä. 

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Kimmo Hagman, tekninen johtaja, kimmo.hagman@puumala.fi

Esitellään kokouksessa.

 

Kunnanhallituksen puheenjohtaja Harri Kautonen poistui kokouksesta esteellisenä tämän pykälän käsittelyn ajaksi.

Esteellisyysperuste: yhteisöjäävi

 

Teknisen johtajan päätösehdotus:

Tekninen lautakunta hylkää oikaisuvaatimukset koskien teknisen johtajan päätöstä vuokrata kunnan maa-alueet Hamulan hirviseurue ry:lle ja pysyttää teknisen johtajan päätöksen voimassa. Tekninen johtaja on perustellut 26.01.2023 tekemäänsä päätöstä mm. Hamulan hirviseurueen moitteetonta toimintaa alueiden vuokra-antajan, kunnan, suuntaan.  Päätöksessä todetaan myös alueen jakamisesta koituvat turvallisuushaasteet. Oikaisuvaatimukset on toimitettu Hamulan hirviseurue ry:lle ja sieltä saadut, teknisen lautakunnan jäsenten käytössä olleet selvitykset ovat osaltaan päätöksen pysyttämisen pohjana. Teknisen johtajan päätöksestä puuttuva viiden vuoden vuokra-aika (1.9.2023-31.8.2028) tulee lisätä varsinaiseen vuokrasopimukseen.

 

Keskustelun kuluessa teknisen lautakunnan puheenjohtaja Mika Hämäläinen esitti, että tekninen lautakunta päättää hyväksyä oikaisuvaatimukset ja kumoaa teknisen johtajan 26.1.2023 §1 tekemän viranhaltija päätöksen. Tekninen lautakunta päättää, että Puumalan kunnan omistamat maa-alueet vuokrataan hirvieläinten ja suurpetojen metsästystä varten toistaiseksi voimassa olevilla vuokrasopimuksilla seuraavalla tavalla: 

 

Hamulan hirviseurue ry:lle vuokrattavat alueet: 

623-438-3-108, Koivakka 

623-432-1-101, Pirttimäki: Kunnanrahkaa ja Mykränvuorta sekä Torikonlahteen rajoittuvaa kahta saarta lukuun ottamatta 

 

Torikansalon Erä ry:lle vuokrattavat alueet: 

623-432-1-19, Pehku I

623-432-1-21, Pehku II

623-432-1-26, Metsäkulmala

623-432-1-50, Kalliola 

623-432-1-101, Pirttimäki: Kunnanrahkan osuus kartan mukaan ja Mykränvuoren osuus sekä Torikonlahteen rajoittuvaa kahta saarta kartan mukaisesti

623-432-3-35, Häkkisenpaikka  

 

Oikaisuvaatimus voidaan hylätä, jos päätöksessä ei todeta laillisuusvirheitä. Jos oikaisuvaatimus hyväksytään laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteella, alkuperäinen päätös joko kumotaan tai sen tilalle tehdään uusi päätös.  

Tekninen lautakunta perustelee oikaisuvaatimusten hyväksymisen ja uuden päätöksen seuraavalla tavalla. 

 

Teknisen johtajan viranhaltijapäätöksestä jätettiin määräaikaan mennessä viisi oikaisuvaatimusta, jotka ovat oheismateriaaleina 1-5. Kaikissa oikaisuvaatimuksissa vaaditaan päätöksen oikaisua ja uudelleenkäsittelyä. Hamulan Hirviseuran edustajille on annettu mahdollisuus tulla kuulluksi hallintolain §39 mukaan. Kuulemisaika oli 14 päivää tiedoksisaannista. Kuulemisaika päättyi 14.3. ja määräaikaan mennessä saapui Hamulan Hirviseurueen vastine, joka on oheismateriaalina.  

Teknisen johtajan alkuperäisessä viranhaltijapäätöksessä ei ole laillisuusvirhettä, mutta se on osin puutteellinen. Oikaisuvaatimuksissa ei vedota laillisuusvirheeseen. Teknisen johtajan viranhaltijapäätöksestä puuttuu aikamääre, joka on syytä lisätä uuteen päätökseen. Viranhaltijapäätöksestä ei siten selviä, onko maanvuokrauspäätös tehty määräajaksi ja kuinka pitkäksi aikaa vai toistaiseksi.   

Oikaisuvaatimuksissa vedotaan maanomistajien tasapuoliseen kohteluun. Oikaisuvaatimuksissa 4 ja 5 esitetään kiinteistöt, jotka kunnan pyydetään vuokraamaan Torikonsalon erälle. Oikaisuvaatimuksissa 1, 2 ja 3 puhutaan maiden jakamisesta yleisemmin.  

Kunnan näkökulmasta tärkeää on, että mahdollisimman moni pystyy harrastamaan metsästystä kunnan alueella. Kunnan näkökulmasta on lisäksi merkityksellistä, että sen omistamat maa-alueet tulisivat mahdollisimman laajasti metsästyskäyttöön. Tällä ehkäistään hirvien aiheuttamia tuhoja taimikoissa ja parannetaan myös liikenneturvallisuutta. On syytä välttää sellaisten alueiden syntymistä, joilla hirvenmetsästys ei olisi mahdollista.  

Tekninen lautakunta näkee, että mahdollisten sirpalealueiden syntymisen arviointi on haastavaa tilanteessa, jossa ei ole täyttä selvyyttä Torikansalon erälle tai Hamulan Hirviseurueelle vuokrattujen alueiden vuokrasopimusten jatkuvuudesta. Kunnan tiedossa kuitenkin on, että Hamulan Hirviseurue on tammikuussa 2023 haastemiehen välityksellä ottanut vastaan useita irtisanomisilmoituksia sellaisista maa-alueista, jotka ovat nykyisellä metsästyskaudella Hamulan Hirviseurueelle metsästykseen vuokrattuja maa-alueita. Näin ollen näyttää perustellusti siltä, että maanvuokrasopimuksissa on tapahtumassa joka tapauksessa muutoksia eikä metsästysalueet tule säilymään nykyisessä muodossaan.  

Tekninen lautakunta katsoo, että kunnan maa-alueiden vuokraaminen on perusteltua ja tarkoituksenmukaista tehdä siten, että maa-alueet jaetaan Hamulan Hirviseurueen ja Torikansalon Erän kesken. Kunnalla on oikeus päättää siitä, mille taholle maa-alueita vuokraa. Kumpikin seura on omalta osaltaan esittäneet näkemyksensä seuroille vuokratuista maa-alueista. Hamulan Hirviseurue on hoitanut aiemmat maanvuokravelvoitteensa kunnalle moitteetta, joten on selvää, että osittain kunnan maat on perusteltua vuokrata Hamulan Hirviseuralle. Teknisen lautakunnan päätöksessä valtaosa maa-alueesta jää edelleen Hamulan Hirviseurueelle vuokralle. Toisaalta Torikansalon Erä ry on pystynyt osoittamaan, että maanvuokrauksissa tulee tapahtumaan muutoksia ja Torikansalon Erä olisi myös ilman kunnan maita saamassa tarvittavan 1000 ha yhtenäistä aluetta täyteen. Näin ollen maita on tarkoituksenmukaista vuokrata myös Torikansalon erälle.        

Oikaisuvaatimuksissa ja Hamulan Hirviseurueen niihin antamissa vastineissa tulee esille se, että vuonna 2020 ja sen jälkeen yritetty seurojen yhteistyö ja jopa yhdistyminen yhdeksi seuraksi ei ole realisoitunut ja sen edellytyksen näyttävät hyvin epätodennäköisiltä tulevaisuudessa. Kunnan näkökulmasta on siten tärkeä hakea edelleen ratkaisua, jossa maat tulevat mahdollisimman laajasti metsästyksen piiriin. Näin ollen, kun kunnankin edistämä seurojen yhteistyö tai yhdistyminen ei ole syventynyt, on perusteltua hakea ratkaisua, jossa kummankin seuran toiminnalle luodaan edellytyksiä.  

Oikaisuvaatimuksissa vedotaan siihen, minkä verran kummassakin seurassa on paikkakuntalaisia tai ulkopaikkakuntalaisia jäseniä. Tekninen lautakunta painottaa, että kaikki metsästäjät kotipaikkakuntaan katsomatta tulee olla tasavertaisessa asemassa.  

Oikaisuvaatimuksessa 5 esitetty kiinteistö (623-401-5-44) ei ole kunnan omistuksessa eikä sitä sen vuoksi päätöksessä käsitellä.  

Hamulan Hirviseurue viittaa vastineissaan siihen, että syksystä kevättalveen pitkittynyt päätöksentekoprosessi on syytä saattaa nyt ripeästi maaliin. Selvyyden vuoksi todettakoon, että päätöksenteon viivästymiseen on vaikuttanut se, että Hamulan Hirviseurue ei useista ajankohtaehdotuksista huolimatta saapunut kunnan edustajien ja seuran väliseen palaveriin ennen tammikuuta 2023. Torikansalon Erä ry:n edustajia kunnan edustajat tapasivat lokakuussa 2022. Kunnan tahtotila oli, että tapaamiset järjestetään yhtä aikaa tai lähellä toisiaan, jotta tekninen johtaja pystyy tekemään päätöksen hyvissä ajoin. Näin ei tapahtunut.  

 

Vuokratut alueet liitteenä (Liitteet 4-5).

 

Lautakunnan jäsenet kannattivat yksimielisesti teknisen lautakunnan puheenjohtajan tekemää ehdotusta.

 

 

 

 

Päätös

Teknisen lautakunnan puheenjohtajan esitys tuli teknisen lautakunnan yksimieliseksi päätökseksi.

 

 

Eriävä mielipide

Tekninen johtaja Kimmo Hagman jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.

Valmistelija

  • Heikki Virta, rakennustarkastaja, heikki.virta@puumala.fi

Kuvaus

Itä-Suomen hallinto-oikeus on pyytänyt lausuntoa Puumalan teknisen lautakunnan 23.3.2023 § 24 metsästysvuokrasopimus / Hamulan hirviseurue ry päätöksestä tehdystä valituksesta. Tekninen lautakunta antaa liitteenä olevan lausunnon Itä-Suomen hallinto-oikeudelle. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Heikki Virta, rakennustarkastaja, heikki.virta@puumala.fi

Tekninen lautakunta antaa liitteenä olevan lausunnon Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

 

Tekninen johtaja Kimmo Hagman poistui kokouksesta esteellisenä tämän pykälän käsittelyn ajaksi.

Esteellisyysperuste: yleislausekejäävi. Esittelijänä toimi rakennustarkastaja Heikki Virta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös:
–    se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
–    kunnan jäsen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
–    päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
–    päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
–    päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.


Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.
Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64, 70100 Kuopio
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2501
Puhelinnumero: 029 564 2500
Hallinto-oikeuden kirjaamon aukioloaika: ma – pe 8.00 – 16.15

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:
–    päätös, johon haetaan muutosta
–    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
–    perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite, puhelinnumero ja muut tarvittavat yhteystiedot. Jos valitusviranomaisen päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:
–    päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
–    todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
–    asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet 

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus voi periä muutoksenhakuasian käsittelystä oikeudenkäyntimaksun. Maksuista säädetään laissa tuomioistuinmaksulaki 11.12.2015 / 1455.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Puumalan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: Keskustie 14, 52200 Puumala
Sähköpostiosoite: kirjaamo@puumala.fi
Puhelinnumero: 015 888 9500
Kunnan kirjaamon aukioloaika: ma – pe 9.00 – 15.00