Tekninen lautakunta, kokous 24.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 45 Ruoka- ja puhtaanapitopalveluiden palvelusopimus Järvi-Saimaan palvelut Oy:n kanssa

PuuDno-2022-86

Valmistelija

  • Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi

Kuvaus

Puumalan kunnanvaltuusto päätti kokouksessaan 31.10.2022 § 48, että Puumalan kunnasta tulee 1.1.2023 Järvi-Saimaan Palvelut Oy:n osakas ja että kunta ostaa vuoden 2023 alusta alkaen ruoka- ja puhtaanapitopalvelut Järvi-Saimaan Palvelut Oy:ltä. Kunta ostaa JSP:ltä päiväkodin ja koulun ateriasuoritteet ja omien kiinteistöjen puhtauspalvelut. Etelä-Savon hyvinvointialue puolestaan ostaa JSP:ltä sosiaali- ja terveyspalveluiden ateriat ja sote-kiinteistöjen puhtauspalvelut. Ruoanvalmistus tapahtuu kaikille aterioille osalta keskuskeittiöllä, jossa JSP on kunnan vuokralaisena vuoden 2023 alusta alkaen. 

Valtuusto on em. kokouksessa hyväksynyt liikkeenluovutuksen, apporttiluovutuksen, osakkeen merkinnän ja JSP:n osakassopimuksen. 

Kunta ja JSP on valmistellut palvelusopimusta liitteineen, joissa sovitaan palvelun laadusta, palvelutasosta ja hinnoista. Ateriapalveluissa kunnan ja JSP:n eli sopijapuolten yhteisenä tavoitteena on, kustannusrealiteetit huomioiden, käyttää mahdollisimman laajasti kotimaisia ja lähellä tuotettuja raaka-aineita. Puhtauspalveluissa sopijapuolten tavoitteena on pitkällä tähtäimellä edistää yhteistyömalleja Puumalassa toimivien yksityisten puhtauspalveluyritysten kanssa. Yhteistyö voi liittyä esimerkiksi sijaistuksiin sekä kausikohtaisten perussiivousten tai lisäsiivousten suorittamiseen.

Liitteenä A oleva palvelusopimus astuisi voimaan 1.1.2023 ja on voimassa toistaiseksi. Molemmin puolinen irtisanomisaika on 12 kk, kuitenkin niin, että irtisanominen astuu voimaan aikaisintaan täyden kalenterivuoden lopussa. 

Palvelusopimuksella sovitaan myös toiminnan järjestämisestä häiriötilanteissa ja muissa poikkkeusoloissa, jolloin lisäkustannuksista vastaa tilaaja eli kunta. Häiriötilanteiden ja poikkeusolosuhteiden aikana tuottajan henkilökunta, tehtävien suorittajat sekä kalusto ovat käytettävissä poikkeusolosuhteiden palauttamiseksi normaaleiksi sekä kriittisten toimintojen turvaamiseksi, elleivät viranomaiset lainsäädäntöön perustuen määrää henkilöitä tai koneita muihin tehtäviin. 

Asiakastyytyväisyyttä seurataan asiakastyytyväisyyskyselyllä. 

Sopimushinnat on avattu liitteessä A1. Puhtauspalveluiden kustannus on 19 148 e / kk ja ateriapalveluiden kustannus 19 777 e/ kk eli yhteensä 467 100 e / vuosi (ALV 0 %). Hinnat ovat voimassa kauden kerrallaan ja tulevan kauden hinnoitteluperiaatteet sovittaisiin aina syksyisin talousarviovalmistelujen yhteydessä. Ensimmäisenä toimintavuonna 2023 toteutuneiden kustanusten hintatarkastelu tehtäisiin ajalta 1-6/2023 elokuussa 2023. Tämän tarkastelun perusteella tehdään tasaukset sekä palveluntuottajan että -ostajan näkökulmasta koko vuoden 2023 hinnoitteluun. 

Toimintoja kehitetään yhteistyössä kunnan ja JSP:n kanssa ja kehittämisyhteistyötä on kuvattu liitteessä A2. Liitteessä A3 ja A4 on kuvattuna ateriapalveluiden ja puhtauspalveluiden sisältö yksityiskohtaisemmin. Liitteessä A5 on kuvattuna ateriakuljetuspalveluiden toimintaperiaate ja laskutus. Liitteessä A7 on kuvattuna tuntiveloitushinnat muista palveluista. Liitteessä A8 on kuvattuna kapasiteetin sopeuttaminen mahdollisissa häiriö- ja poikkeustilanteissa. 

 

Palvelusopimuksen mukaiset kustannukset kohdennetaan ateriapalveluiden osalta kustannuspaikalle 8800 ja puhtauspalveluiden osalta kustannuspaikalle 8810. Tulo- ja menomäärärahat ovat varattu talousarvioon 2023 hintaliitteen A1 mukaisina. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Kimmo Hagman, tekninen johtaja, kimmo.hagman@puumala.fi

Tekninen lautakunta päättää hyväksyä liitteenä A olevan palvelusopimuksen liitteineen (A1-A99) ja oikeuttaa kunnanjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

ruokapalvelupäällikkö, Järvi-Saimaan Palvelut Oy, talouspalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:
–    se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
–    kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Puumalan kunnan kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Puumalan kunnan tekninen lautakunta.
Postiosoite: Keskustie 14, 52200 Puumala
Sähköpostiosoite: kirjaamo@puumala.fi
Puhelinnumero: 015 888 9500
Kirjaamon aukioloaika: ma – pe 9.00 – 15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:
–    päätös, johon haetaan oikaisua
–    se, millaista oikaisua vaaditaan
–    millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Puumalan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: Keskustie 14, 52200 Puumala
Sähköpostiosoite: kirjaamo@puumala.fi
Puhelinnumero: 015 888 9500
Kunnan kirjaamon aukioloaika: ma – pe 9.00 – 15.00