Hyvinvointilautakunta, kokous 5.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 14 Valtion erityisavustus varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistäviin toimenpiteisiin vuosille 2024-2027

PuuDno-2024-34

Valmistelija

  • Anna-Mari Summanen, hyvinvointi- ja kulttuurijohtaja, anna-mari.summanen@puumala.fi

Kuvaus

Opetus- ja kulttuuriministeriö julisti 18.1.2024 haettavaksi valtion erityisavustusta koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistäviin toimenpiteisiin vuosille 2024–2027. Myönnettävä erityisavustus on yhteensä enintään 145 683 000 euroa, jota maksetaan vuosittain 48,561 miljoonaa. Avustus myönnetään opetus- ja kulttuuriministeriön pääluokan momentilta 29.10.20 vuosittain kolmessa saman suuruisessa erässä vuosina 2024, 2025 ja 2026. Avustukset maksetaan vuosina 2025 ja 2026 sillä ehdolla, että eduskunta myöntää tarkoitukseen määrärahat. Hakija hakee avustusta yhdellä hakemuksella, joka kattaa koko avustuskauden 2024–2027.

Varhaiskasvatuksen osalta haku koskee kuntia ja kuntayhtymiä, jotka järjestävät varhaiskasvatusta. Esi- ja perusopetuksen osalta haku koskee kuntia ja kuntayhtymiä sekä yksityisiä yhteisöjä, joilla on esiopetuksen ja perusopetuksen järjestämislupa.

Hakuaika päättyy 29.2.2024.

Puumalan kunnan hyvinvointilautakunnan tulee päättää, hakeeko Puumalan kunta opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustusta koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistäviin toimenpiteisiin vuosille 2024-2027.

Avustuksella on mahdollista vahvistaa varhaiskasvatuksen ja esi- sekä perusopetuksen laatua, tasoittaa oppimiseroja sekä ehkäistä segregaatiota. Erityisesti huomiota kiinnitetään tunnistettuun eriarvoistumiskehitykseen kuntien sisällä alueellisesti ja kuntien välillä, edistetään lasten oppimisen edellytyksiä sekä vahvistetaan lapsen oppimisen tukea osana pedagogista toimintaa. Valtionavustus on tarkoitettu varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen tasa-arvoisuuden, yhdenvertaisuuden sekä inklusiivisen toimintakulttuurin vahvistamiseen. Valtionavustuksella edistetään oppimista, hyvinvointia ja lähipalveluperiaatetta sekä lapsen oikeutta välttämättömään ja riittävän varhaiseen tukeen. Avustuksella tuetaan pysyvien toimintamallien, rakenteiden ja käytänteiden kehittämistä tukemalla varhaiskasvatuksen järjestäjien mahdollisuuksia palkata varhaiskasvatuksen henkilöstöä (varhaiskasvatuksen opettaja, varhaiskasvatuksen sosionomi tai lastenhoitaja) lapsiryhmien kokoa pienentämään, varhaiskasvatuksen erityisopettajia lasten tuen tarpeisiin vastaamaan sekä avustajia lapsiryhmiin, joissa on tukea tarvitsevia lapsia. Esi- ja perusopetuksen osalta avustuksella tuetaan pysyvien toimintamallien, rakenteiden ja käytänteiden kehittämistä tukemalla opetuksen järjestäjien mahdollisuuksia palkata opettajia ja avustajia ensisijaisesti sellaisten esi- ja perusopetuksen opetusryhmien opetuksen toteuttamiseksi ja tueksi, joissa tehostetun tuen (oppilaalle on tehty perusopetuslain 16a §:n mukainen oppimissuunnitelma) tai erityisen tuen (oppilaalle tehty perusopetuslain 17 §:n mukainen kirjallinen päätös) piirissä olevan oppilaan/oppilaiden opetus järjestetään osittain tai kokonaan yleisopetuksessa tai joissa on erikoissairaanhoidon piirissä olevia oppilaita.

Valtion erityisavustusta myönnetään enintään 80 % kokonaismenoista, joten omarahoitusosuus on vähintään 20 %.

Valtion erityisavustusta voidaan käyttää seuraaviin toimiin:

Varhaiskasvatus

  • lisähenkilöstön palkkaamiseen lapsiryhmiin suhdelukujen pienentämiseksi; palkattava henkilö voi olla varhaiskasvatuksen opettaja, varhaiskasvatuksen sosionomi tai lastenhoitaja
  • varhaiskasvatuksen erityisopettajan palkkaamiseen
  • avustajien palkkaamiseen lapsiryhmiin, joissa on tukea tarvitsevia lapsia

Esi- ja perusopetus

  • opettajien palkkaamiseen samanaikaisopettajiksi
  • ryhmien jakamiseen tai jakotunteihin
  • avustajien palkkaamiseen

Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustus koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistäviin toimenpiteisiin on ollut haettavana jo useana vuotena. Myös Puumalan kunta on sitä hakenut pääosin yhtenäiskoulun opetus- ja ohjaajajärjestelyihin (mm. samanaikaisopettajuus). Koska kunnan omarahoitusosuus on suhteellisen pieni, on kyseistä avustusta kannattavaa hakea. Sillä saadaan lisäresurssia opetus- ja ohjaajatyöskentelyyn tuntikehyksen ulkopuolelta. Lisäksi Puumalassa on tuen tarpeisia lapsia ja oppilaita, joiden riittävän tuen ja oppimisen kannalta lisäresurssi on perusteltua. Päiväkodin osalta tarve olisi yhdelle varhaiskasvatuksen lastenohjaajalle. Perusopetuksen osalta tarve olisi puolikkaalle luokanopettajalle (samanaikaisopettajuus) ja yhdelle aineenopettajalle (ryhmien jakaminen). Kunnan omarahoitusosuus otetaan yksikkökohtaisista budjeteista.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Anna-Mari Summanen, hyvinvointi- ja kulttuurijohtaja, anna-mari.summanen@puumala.fi

Hyvinvointilautakunta päättää, että Puumalan kunta hakee valtion erityisavustusta koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistäviin toimenpiteisiin vuosille 2024–2027 esitetyn mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.