Kuvaus
Laki kotoutumisen edistämisestä (681/023) astuu voimaan 1.1.2025, josta alkaen kunnilla on kokonaisvastuu kotoutumisen edistämisestä. Kunta vastaa sekä työttöminä työnhakijoina että työvoiman ulkopuolella olevien kotoutumisen edistämisestä, joista työnhakijoina olevien kotoutujien palvelut järjestetään työllisyysalueella. Työvoiman ulkopuolella olevien palvelujen järjestämisestä vastaa kunta, joka voi päättää mihin palvelut hallinnollisesti sijoittuvat ja miten ne organisoidaan. Työvoiman ulkopuolella oleville kotoutuja-asiakkaille suunnattuja palveluita voidaan toteuttaa myös kuntien välisenä yhteistyönä. Kotoutumista edistävän lain uudistaminen (jatkossa KOTO24) liittyy vahvasti TE2024 uudistukseen ja astuu voimaan samaan aikaan työllisyyspalveluiden siirtoa paikallistasolle koskevan lain JTYPL 383/2023 kanssa.
Mikkelin seudun työllisyyspalveluita valmisteleva ohjausryhmä näkee KOTO24-uudistuksen kytkeytymisen maahanmuuttajien työllistymiseen sekä TE2024 ja KOTO24 välillä synergiaetuja. Etelä-Savon maakuntaliiton kunnallisasiain työryhmä on linjannut, että maakunnan kunnilta tiedustellaan yhteistyöstä kotoutumispalvelujen järjestämisessä. Resurssien yhdistäminen mahdollistaa vaikuttavamman ja kustannustehokkaamman palvelun ja helpottaa yhteistyötä työllisyysalueiden kanssa.
Mikkelin seudun työllisyysalueen valmistelun ohjausryhmä tiedustelee kunnilta kiinnostusta/valmiutta joko seudullisten tai maakunnallisen kototutumispalvelujen muodostamiseen. Maakunnallisella tarkoitetaan Etelä-Savon kaikkien kuntien yhteistä kotoutumispalvelua ja seudullisilla Mikkelin seudun ja Savonlinnan työllisyysalueiden kuntien palveluita.
Esitys tehtävien jakautumisesta liitteenä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi
Kunnanhallitus päättää antaa Mikkelin seudun työllisyysalueen valmistelun ohjausryhmälle seuraavan vastauksen:
Puumalan kunta kannattaa joko seudullisesti tai maakunnallisesti järjestettyjen kotoutumispalveluiden organisointia. Kumpikin malli sopii kunnalle. Maakuntatasolle organisoituna hyötynä olisi se, että synergia hyvinvointialueen kanssa voisi olla helpommin saavutettavissa. Koto-palveluiden tuottaminen vaatii sujuvaa yhteistyötä mm. sosiaalipalveluiden kanssa. Seudullista organisointia puoltaa puolestaan tiiviin yhteyden luominen seudullisesti järjestettyjen työvoimapalveluiden alueelle.
Puumalan kunta on kiinnostunut hankkimaan asettautumispalveluja, neuvontaa ja ohjausta, yhteiskunnallisen orietaation järjestämistä, alkukartoitusten tekemistä ja korvaushakuun liittyviä palveluita seudulta tai maakunnalta.
Koto-palveluiden organisointi kuntien yhteistyöllä on resurssitehokas vaihtoehto, sillä koto-työtä voi kunnassa olla tarjolla vain muutama tunti viikossa. Siitä huolimatta, että koto-palveluja ostettaisiin seudulta tai maakunnallisesti organisoidulta taholta, on kunnissa syytä olla paikalliset palveluprosessit mietittynä mm. asumisen ja harrastustoimintaan ohjaamisen näkökulmista.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.