Hyvinvointilautakunta, kokous 5.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 51 Yhtenäiskoulussa pidettyjen valtakunnallisten kokeiden tulokset kevään 2022 osalta

PuuDno-2022-19

Valmistelija

  • Anna-Mari Summanen, hyvinvointi- ja kulttuurijohtaja, anna-mari.summanen@puumala.fi

Kuvaus

Peruskoulun rehtori on toimittanut hyvinvointilautakunnalle koonnin keväällä 2022 Puumalan yhtenäiskoulussa järjestetyistä valtakunnallisista arvioinneista sekä ensimmäisen luokan ääneen lukemisen ja kirjoituksen testeistä. Tulokset olivat seuraavat:

  • Englanti 6.lk: Puumalan yhtenäiskoulusta osallistui 11 kuudennen luokan oppilasta valtakunnalliseen englannin kielen kokeeseen. Kokeen maksimipistemäärä oli 40. Puumalalaiset oppilaat saavuttivat kokeessa keskimäärin 20 pistettä. Valtakunnallista vertailutietoa ei ollut saatavilla raportin kirjoittamisen aikaan.
  • Englanti 9.lk: valtakunnalliseen arviointiin osallistui 10 oppilasta Puumalan yhtenäiskoulusta (koko Suomi 2551). Puumalalaisten oppilaiden keskiarvopistemäärä oli 51,4 (koko Suomi 56,7). Kokeeseen osallistuneiden oppilaiden (n=146) osalta keskiarvopistemäärä oli 47,9, joten puumalalaiset menestyivät itäsuomalaisittain tarkasteltuna keskivertoa paremmin.
  • Matematiikka 6.lk: valtakunnalliseen arviointiin osallistui 10 oppilasta Puumalasta (koko Suomi 645). Puumalan osalta osallistujien arvosanakeskiarvo oli 6- (koko Suomi 7+) ja pistekeskiarvo oli 15,7 (koko Suomi 27). Matematiikan arvioinnissa menestyttiin valtakunnallista keskimääräistä tasoa heikommin.
  • Matematiikka 9.lk: valtakunnalliseen arviointiin osallistui Puumalan yhtenäiskoulusta yhdeksän oppilasta (koko Suomi 3890). Kaikkien puumalalaisten arviointiin osallistuneiden oppilaiden arvosanakeskiarvo oli 6- (koko Suomi 6+) ja pistekeskiarvo 18,8 (koko Suomi 25). Puumalan yhtenäiskoulun osalta matematiikan arviointiin osallistuneet yhdeksäsluokkalaiset menestyivät arvioinnissa hieman valtakunnallista tasoa heikommin.
  • Äidinkieli ja kirjallisuus 6.lk: Erityisopettajan organisoimassa äidinkielen ja kirjallisuuden testissä tarkastellaan ymmärtävää ja teknistä lukemista sekä oikeinkirjoitusta. Ymmärtävän lukemisen testissä testiin osallistuneiden Puumalan yhtenäiskoulun oppilaiden (11) keskiarvo oli 3,6, mikä on alle ikäryhmän keskitason. Enin osa testiin osallistuneista puumalalaisista oppilaista sijoittui testissä tasoryhmiin 1-3, mikä tarkoittaa sitä, että heillä on vaikeuksia ymmärtävän lukutaidon osa-alueella. Teknisen lukemisen testissä puumalalaiset kuudennen luokan oppilaat saivat keskimäärin 4,9 pistettä, mikä vastaa teknisen lukutaidon osalta ikäryhmän valtakunnallista keskitasoa. Oikeinkirjoitustestiin osallistuneiden oppilaiden keskiarvo oli 6,5, mikä on lähes ikäryhmän keskitasoa. On hyvä huomioida, että tulokset on normitettu, joten valtakunnallista vertailua ei ole.
  • Äidinkieli ja kirjallisuus 9.lk: Kirjoittamiskokeeseen osallistui 12 ja teksti- ja kielitietouden kokeeseen osallistui 11 yhdeksäsluokkalaista Puumalasta. Kirjoittamiskokeen keskiarvo oli 6,8 ja teksti- ja kielitietouden kokeen 7,6. Valtakunnallista vertailutietoa ei ollut saatavilla raportin kirjoittamisen aikaan.
  • Ääneen lukemisen testi 1.lk: testissä arvioitiin lukunopeuden kehittymistä joulukuusta 2021 toukokuuhun 2022. Vertailussa tapahtui pääosin positiivista kehitystä.
  • Kirjoituksen kehitystason mittari 1.lk: testissä arvioitiin kirjoittamisen kehittymistä joulukuusta 2021 toukokuuhun 2022. Vertailussa tapahtui pääosin positiivista kehitystä. Eniten kehitystä oli tapahtunut niiden oppilaiden osalta,​ jotka olivat saaneet erityisopettajan tukea suomen kielessä yleisen tuen lisäksi.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Anna-Mari Summanen, hyvinvointi- ja kulttuurijohtaja, anna-mari.summanen@puumala.fi

Hyvinvointilautakunta päättää merkitä Puumalan yhtenäiskoulun valtakunnallisten kokeiden tulokset tietoonsa saatetuiksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Tiedoksi

yhtenäiskoulun rehtori