Vanhus- ja vammaisneuvosto, kokous 10.5.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 18 Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyskysely

Valmistelija

  • Anne Julin, palvelujohtaja, anne.julin@puumala.fi

Kuvaus

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on aloittanut sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta kansallisen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seurannan kotihoidossa, tavallisessa palveluasumisessa ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa. Seurantaan kuuluu kolme kyselyä, joihin vastaavat säännölliset ja pitkäaikaiset vanhuspalvelujen asiakkaat. Tiedonkeruu on alkanut 14.3. ja jatkuu 13.5.2022 saakka. Palveluyksiköt jakavat kyselyt omille asiakkailleen THL:n ohjeiden mukaan.

Kansallinen asiakastyytyväisyyden seuranta sisältyy vanhuspalvelulain uudistukseen. Esityksen mukaan THL toteuttaa vuodesta 2023 alkaen kansallisen kyselyn joka toinen vuosi. Nyt tehtävällä kyselyllä valmistaudutaan lakisääteisen tiedonkeruun toteuttamiseen.

Asiakkaalle vanhuspalvelut ovat keskeinen osa arkielämää ja päivittäisistä toiminnoista selviytymistä. Osalle asiakkaista vanhuspalvelut luovat täysipäiväisen asumis- ja elinympäristön. On siis tärkeää, että asiakas kokee saavansa tarvitsemiaan palveluita riittävästi, ja että hänelle myös annetaan mahdollisuus vaikuttaa ja antaa palautetta palveluista. Kaiken kuntoisten asiakkaiden näkemys on arvokas.

THL on lähettänyt tiedonkeruuohjeet palveluntuottajille ja palveluyksiköille. Asiakkaat saavat kyselyt omasta palveluyksiköstään. Vanhusneuvostot voivat esimerkiksi ottaa yhteyttä viranhaltijoihin tai palveluntuottajien vastuuhenkilöihin ja kysyä, että onko asiakaskyselyt jaettu asiakkaille palveluyksiköistä. Kunnan tai alueen vastausaktiivisuuteen vaikuttaa palveluntuottajien ja -yksikköjen halu ja mahdollisuudet kerätä palautetta omilta asiakkailtaan.

Asiakastyytyväisyys on osa vanhuspalvelujen laatutietoa ja sitä käytetään palvelun kehittämisen työvälineenä.

Asiakasvastaukset yhdistetään THL:ssä Vanhuspalvelujen tila -seurannan aineistoon. Sen avulla voidaan tarkastella yksikön toimintatapojen, johtamisen ja henkilöstömitoituksen yhteyttä asiakastyytyväisyyteen. Palveluntuottajille ja palveluyksiköille lähetetään yhteenveto asiakkaiden vastauksista syksyllä 2022. Yhteenvetoihin liitetään vertailutiedoksi alueelliset ja valtakunnalliset tulokset. Yksikkökohtaiset tulokset raportoidaan myöhemmin myös THL:n verkkosivuilla, jossa ne ovat avoimesti kaikkien saatavilla.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Anne Julin, palvelujohtaja, anne.julin@puumala.fi

Vanhus- ja vammaisneuvosto päättää merkitä kansallisen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyskyselyn tietoonsa saatetuksi.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.