Kuvaus
Verotusmenettelystä annetun lain 91 a §:n mukaan kunnan tulee ilmoittaa seuraavan vuoden veroprosentit (kunnan tuloveroprosentti ja kiinteistöveroprosentit) Verohallinnolle viimeistään edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä. Jos marraskuun 17. päivä on muu kuin arkipäivä, ilmoitus tulee tehdä viimeistään sitä seuraavana ensimmäisenä arkipäivänä (Laki säädettyjen määräaikain laskemisesta 150/1930 5 §). Vuoden 2026 tuloveroprosentti ja kiinteistöveroprosentit tulee näin ollen ilmoittaa Verohallinnolle viimeistään maanantaina 17.11.2025.
Verokortit tulevat voimaan heti tammikuun alusta ja tästä syystä on erityisen tärkeää ilmoittaa veroprosentit määräaikaan mennessä.
Kuntien tuloveroprosentit tulee määrätä ja ilmoittaa 0,10 %-yksikön tarkkuudella.
Kiinteistöverolain 11 §:n mukaan kunnanvaltuusto määrää kunnan kiinteistöveroprosenttien suuruuden laissa säädettyjen vaihteluvälien rajoissa ja sadasosan tarkkuudelle vuosittain etukäteen samalla, kun se vahvistaa varainhoitovuoden tuloveroprosentin. Kiinteistöverolain perusteella vuodelle 2026 kiinteistöveroprosenttivälit ovat:
- Rakennusten yleinen kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 0,93–2,00 %
- Maapohjan yleinen kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 1,30–2,00 %
- Vakituisen asunnon kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 0,41–1,00 %
- Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 0,93–2,00 %
- Voimalaitosten kiinteistöveroprosentti voidaan määrätä välillä 0,93–3,10 %
- Yleishyödyllisen yhteisön veroprosentti voidaan määrätä välillä 0,00–2,00 % (kiinteistöveroprosentiksi 0,00 vain, jos valtuusto on erikseen näin määrännyt. Jos erillistä veroprosenttia ei ole päätetty, jätetään ilmoituskenttä tyhjäksi.)
- Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentti voidaan määrätä välillä 2,00–6,00 % (Huom! KiintVL 12 b §:ssä mainituissa kunnissa alaraja on kunnanvaltuuston määräämä yleinen veroprosentti + 3,00 %)
Verotuloarviot vuodelle 2026
Vuoden 2026 ja suunnitelmavuosien 2027-2028 verotuloarviot perustuvat Kuntaliiton veroennustekehikkoon (tuorein päivitys syyskuussa), joka on liitteenä 2. Veroennustekehikon päivitys perustuu pääosin syksyn kuntatalousohjelmassa esitettyihin arvioihin verotulojen kehityksestä.
Veroennustekehikossa on huomioitu toteutuneet verontilitykset elokuuhun 2025 asti sekä syyskuun verontilityksen tilannetiedon (10.9.) Lisäksi ennusteessa on huomioitu Verohallinnon viimeisimmät ennakkotiedot (8.9.) kunnallis- ja yhteisöverotuksista verovuonna 2024.
Kunnallisveron loppuvuoden kertymäennuste on alentunut selvästi, johtuen pääosin pienimmistä ennakonpidätyksistä. Työllisyyden odotettua heikompi kehitys kuluvana vuonna on johtanut siihen, että palkkatulojen kehitysarvio on heikentynyt. Palkkatulojen odotetaan kasvavan vain noin 2,5 prosenttia tänä vuonna. Kasvu on heikko, sillä keskimääräinen yleinen ansiotaso nousee noin kolme prosenttia koko maassa.
Kunnallisveron ennustejakson 2026–2029 veropohja arvioidaan myös heikkenevän elokuun arvioista. Työllisyysasteen ja siten palkkatulojen arvoitu kehitys kohenee toisin sanoen verrattain verkaisemmin. Työttömyysvakuutusmaksun arvioitua pienempi korotus vuodesta 2026 eteenpäin vastaavasti hieman parantaa kunnallisveron tuottoa elokuusta. Kunnallisveron tulevien vuosien kertymäarviot ovat vuositasolla keskimäärin noin -40 miljoonaa elokuun veroennustekehikon arviota heikompi.
Yhteisöverokannan muutos vuodelle 2027 ja yhteisöveron kaikki muut veroperustemuutokset on huomioitu ennusteessa. Hallitusohjelman mukaisesti yhteisöveron veroperusteisiin tehtävät muutosten vaikutukset kompensoidaan nettomääräisesti kunnille. Yhteisöveron muutokset kompensoidaan ryhmäosuuksia muuttamalla ja näin ollen niiden vaikutus on kuntien rahoitusaseman näkökulmasta neutraali.
Yhteisöveron kehitykseen liittyy paljon epävarmuutta. Kunnille maksettava yhteisövero odotetaan kuitenkin kasvavan verovuodesta 2025 alkaen. Orastava positiivinen kehitys näkyy kehikon verokertymissä vasta vuonna 2026, korkeimpien lisäennakoiden muodossa. Kuntaliiton arvion mukaan positiivinen kehitys voi näkyä parempina ennakkoveroina jo tulevina kuukausina.
Ennustettu yhteisöverokertymä pienenee elokuun 2025 arvioista keskimäärin kuitenkin reilulla -10 miljoonalla eurolla per vuosi.
Puumalan verotuloennusteet
Veroennusteen mukaan Puumalan kunnan kunnallisveron kertymä olisi vuonna 2026 noin 2,87 miljoonaa euroa, mikäli kunnallisvero pysytetään 6,6 prosentissa. Kunnallisveron tuotto laskee noin 0,3 prosenttia vuoteen 2025 verrattuna. Yhteisöveron tuotoksi arvioidaan 1 147 000 euroa, mikä on peräti 8 % vuotta 2025 enemmän. Kiinteistöveron tuotoksi ennakoidaan 2 170 000 euroa. Kasvua (0,1 %) ei juurikaan tapahdu vuoteen 2025 verrattuna. Kokonaisuudessaan verotuloja ennakoidaan kertyvän 6 187 000 euroa, mikä on noin 1,3 prosenttia vuotta 2025 enemmän.
Kiinteistöveropohja koostuu seuraavista eristä, mikäli veroprosentit pysytetään vuoden 2025 tasossa:
- Rakennusten yleinen kiinteistövero 147 000 euroa
- Maapohjan yleinen kiinteistövero 896 000 euroa
- Vakituisen asunnon kiinteistövero 309 000 euroa
- Muiden asuinrakennusten kiinteistövero 838 000 euroa
- Voimalaitosten veroa ei ole asetettu.
- Yleishyödyllisille yhteisöille on asetettu veroprosentiksi 0.
Talousarvio laaditaan Kuntaliiton ennusteeseen pohjautuen. Oheismateriaalina on koko verotuloennuste (excel) taustamuuttujineen.
Liitteinä ovat:
- kunnan tuloslaskelma syyskuun tilanteesta
- Kuntaliiton veroennustekehikko
Oheismateriaalina veroennustekehikko excel-muodossa ja kokonaisuudessaan.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi
Valtuusto päättää Puumalan kunnan veroprosentit vuodelle 2026 seuraavasti:
- tuloveroprosentti: 6,6 %
- rakennusten yleinen kiinteistöveroprosentti: 0,95 %
- maapohjan yleinen kiinteistöveroprosentti 1,3 %
- vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti: 0,48 %
- muiden kuin vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti: 1,08 %
- yleishyödyllisten yhteisöjen veroprosentti 0,00 %