Kunnanhallitus, kokous 31.5.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 81 Palvelukeskuksen urakkatarjoukset

PuuDno-2021-112

Valmistelija

  • Kimmo Hagman, tekninen johtaja, kimmo.hagman@puumala.fi

Kuvaus

Kunnanhallitus hyväksyi kokouksessaan 26.4.2021 Puumalan palvelukeskuksen peruskorjauksen pääpiirustukset ja kustannusarvion ensimmäisen vaiheen osalta. Tarjouksia kohteen rakennusteknisistä, lvij- ja sähköurakoista on pyydetty julkisten hankintojen ilmoitussivustossa Hilmassa 4.5.2021 lähtien. Lisäksi hankkeesta ja tarjouspyynnön jättämisestä lähetettiin muistutus 23:lle lähialueen eri alojen urakoitsijalle. Määräaika rakennusteknisten töiden tarjousten jättämiselle oli 21.5.2021 ja lvij- sekä sähkötöiden osalla 25.5.2021.

Määräaikoihin mennessä saatiin neljä sähköurakkatarjousta ja yksi lvij-tarjous. Rakennusteknisistä töistä tarjouksia ei jätetty yhtään. Määräaikaan saapuneet tarjoukset avattiin 25.5.2021 klo 12.30-12.55 ja avauspöytäkirja on oheismateriaalina. Kaikki tarjouksen jättäneet urakoitsijat täyttivät urakkaohjelmassa vaaditut soveltuvuusvaatimukset.

Rakennusteknisten töiden urakkatarjousten puuttuessa joudutaan kyseisen osan kilpailutus uusimaan. Tarjouspyyntö liitteineen viedään uudelleen Hilmaan ja tarjousaikaa jatketaan 30.7.2021 saakka. Samalla myös urakan aloitus- ja valmistumisajankohtaa siirretään siten, että voi urakointi alkaa 27.9.2021 ja kohteen tulee olla valmis 25.2.2022.

Voittaneiden lvij- ja sähköurakoitsijoiden kanssa käydään selonottoneuvottelut 27.5.2021 ja heiltä varmistetaan kirjallisesti, että muuttunut tarjousten voimassaoloaika sekä urakan suoritusaika sopii heille.  Tarjousten vertailudokumentit ovat liitteinä ja jätetyt tarjoukset oheismateriaaleina.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi

Kunnanhallitus päättää, että:

  1. rakennusteknisten töiden osalta hankinta keskeytetään. Rakennusteknisten töiden urakka kilpailutetaan uudelleen siten, että tarjouspyyntöaika on 17.6.-30.7.2021 ja urakan suoritusaika 27.9.2021-25.2.2022.  
  2. lvij-urakan osalta kunnanhallitus tekee ehdollisen hankintapäätöksen Espit Oy:n tarjouksen mukaisesti hintaan 92 000 euroa, alv 0%. Hyväksytyltä tarjoajalta, Espit Oy:ltä, pyydetään kirjallinen suostumus siihen, että tarjous on voimassa 28.9.2021 saakka ja että rakennusteknisten töiden urakka-aika on 27.9.2021-25.2.2022. Ehdollisen hankintapäätöksen peruste on se, että saadaan hyväksyttävä ja soveltuvuusvaatimukset täyttävä tarjous rakennusteknisiin töihin.
  3. sähköurakan osalta kunnanhallitus hyväksyy ehdollisena Sähkötoimisto Kenttälä Oy:n tarjouksen 68 000 euroa, alv 0%. Urakoitsijan valintaperusteena on urakkaohjelmassa kerrottu tekijä eli halvin hinta. Hyväksytyltä tarjoajalta, Sähkötoimisto Kenttälä Oy:ltä, pyydetään kirjallinen suostumus siihen, että tarjous on voimassa 28.9.2021 saakka ja että rakennusteknisten töiden urakka-aika on 27.9.2021-25.2.2022. Ehdollisen hankintapäätöksen peruste on se, että saadaan hyväksyttävä ja soveltuvuusvaatimukset täyttävä tarjous rakennusteknisiin töihin.

Lisäksi kunnanhallitus päättää, että mikäli Puumalan kunnanvaltuusto ei myönnä hankkeelle mahdollisesti tarvittavaa lisämäärärahaa, koko hankinta keskeytetään ja jo tehdyt ehdolliset hankintapäätökset raukeavat. Lisämäärärahan tarve tiedetään, kun myös rakennusteknisiä töitä koskevan urakan hinta on tiedossa.

 

Jäsen Laura Pitkonen poistui kokouksesta esteellisenä tämän pykälän käsittelyn ajaksi. Esteellisyysperuste: Intressijäävi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

tarjouksen jättäneet yritykset, tekninen toimi

Muutoksenhaku

Kyseessä on muutoksenhaku hankintaa koskevaan päätökseen tai hankintaoikaisun johdosta muutettuun hankintapäätökseen, EU-kynnysarvon tai kansallisen kynnysarvon ylittävät hankinnat

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

1    OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusoikeus

Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).    

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Puumalan kunnanhallitus.
Postiosoite: Keskustie 14, 52200 Puumala
Sähköpostiosoite: kirjaamo@puumala.fi
Puhelinnumero: 015 888 9500
Kirjaamon aukioloaika: ma – pe 9.00 – 15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:
–    hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
–    miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
–    millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Puumala kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: Keskustie 14, 52200 Puumala
Sähköpostiosoite: kirjaamo@puumala.fi
Puhelinnumero: 015 888 9500
Kunnan kirjaamon aukioloaika: ma – pe 9.00 – 15.00

2    VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusoikeus

Tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai se, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen hankintalain 78 §:n 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että asianosainen on saanut hankintapäätöksen tiedoksi ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireille tulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Osoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 3314
Puhelinnumero: 029 564 3300

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:
–    päätös, johon haetaan muutosta
–    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
–    perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:
–    päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
–    todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
–    asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen: Puumalan kunta
Postiosoite: Keskustie 14, 52200 Puumala
Sähköpostiosoite: kirjaamo@puumala.fi
Hankintayksikön kirjaamon aukioloaika: ma – pe 9.00 – 15.00

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus voi periä valituksen käsittelystä oikeudenkäyntimaksun. Maksusta säädetään laissa tuomioistuinmaksulaki 11.12.2015 / 1455.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Puumalan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: Keskustie 14, 52200 Puumala
Sähköpostiosoite: kirjaamo@puumala.fi
Puhelinnumero: 015 888 9500
Kunnan kirjaamon aukioloaika: ma – pe 9.00 – 15.00