Kunnanhallitus, kokous 24.6.2024

§ 98 Lausunto Etelä-Savon 4. vaihemaakuntakaavan valmisteluaineistosta

PuuDno-2024-137

• Kimmo Hagman, tekninen johtaja, kimmo.hagman@puumala.fi

Etelä-Savon maakuntahallitus päätti 20. toukokuuta 2024 pyytää lausunnot 4. vaihemaakuntakaavan ehdotuksesta kaavan kannalta keskeisiltä viranomaisilta ja yhteisöiltä MRA 13 §:n mukaisesti

Etelä-Savon maakuntahallitus oli päättänyt kokouksessaan 21.8.2023 käynnistää maakuntakaavan laadinnan. Maakuntakaavasta käytetään nimitystä Etelä-Savon 4. vaihemaakuntakaava ja siinä käsitellään tuulivoimatuotantoon soveltuvia alueita ja niihin liittyviä voimajohtokäytäviä. Kaavan suunnittelualueena on koko Etelä-Savon maakunta.

Tuulivoimatuotannon osalta tässä maakuntakaavassa osoitetaan maakunnallisesti ja seudullisesti merkittävät tuulivoimala-alueet. Maakuntakaavoissa osoitettavien tuulivoimala-alueiden koko tuulivoimaloiden määrällä mitattuna voi vaihdella maakunnittain tai jopa maakunnan eri osissa.

Etelä-Savon 4. vaihemaakuntakaavassa seudullisesti merkittäväksi tuulivoimaloiden alueeksi katsottu alueet, joille voidaan sijoittaa vähintään seitsemän teollisen kokoluokan tuulivoimalaa. Tuulivoimaloiden alueiden valinnassa käytetyt kriteerit, 13 kappaletta, on esitetty kaavaselostuksen taulukossa 2.

Etelä-Savon 4. vaihemaakuntakaavassa osoitettavat tuulivoimaloiden alueet sijoittuvat Kangasniemelle ja Pieksämäelle. Alueita on yhteensä seitsemän ja niiden pinta-alat ovat 6-29 hehtaaria ja arvio voimaloiden maksimimäärästä vaihtelee 7:n ja 32:n välillä.

Puumalaan ei ole tulossa kyseisessä kaavassa osoitettavia tuulivoimaloiden alueita.

Liitteet:

• Kaavakartta, kaavamerkinnät ja -määräykset
  • Kaavaselostus
  • Päivitetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma
  • Maakuntakaavan kokonaisvaikutusten arviointi
  • Natura-tarvearvio
  • Maisemavaikutusten täydennysselvitys

Kaavaa varten laaditut selvitykset löytyvät myös osoitteesta www.esavo.fi/vaihekaava4

• Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi

Puumalan kunnalla ei ole huomautettavaa Etelä-Savon 4. vaihemaakuntakaavan ehdotuksesta.